Etnògraf digital

El Corredor 5G del Mediterrani és el futur

18 de Juny de 2020
Josep Maria Ganyet | VIA Empresa

Fa molts anys, abans dels mòbils si ens haguessin parlat del corredor del Mediterrani tots hauríem pensat en el Kilian Jornet. Uns anys més tard el concepte ens remetia inevitablement al corredor ferroviari que ha de connectar els ports de la Mediterrània amb els del nord d’Europa amb més de 1300 quilòmetres de via per al transport de mercaderies i persones. Doncs ni l’un ni l’altre.

 

El corredor del Mediterrani que arribarà primer no transportarà àtoms sinó bits i es mesura en gigabits i no en quilòmetres. La Comissió Europea ha aprovat el projecte 5GMED de corredor 5G entre Figueres i Perpinyà a executar fins a novembre del 2023. El conseller de Polítiques Digitals i Obres Públiques destacava ahir a El Món a RAC1 la gran importància pel país d’aquest projecte transfronterer de futur, estratègic per Catalunya i alhora per Europa. Dels 10 projectes de corredors proposats, la Comissió n’ha escollit 3: el Bàltic, el del Benelux i el Mediterrani.

"El corredor del Mediterrani que arribarà primer no transportarà àtoms sinó bits i es mesura en gigabits i no en quilòmetres"

El 5GMED té com a objectiu l’estudi de la mobilitat sostenible i el desplegament de tecnologies 5G en l’àmbit de la mobilitat, mesurar-ne el seu impacte i descobrir-ne les seves oportunitats. Un petit apunt: un vehicle —moto, cotxe, camió o ferrocarril— no és més que un sofisticat ordinador multiprocessador amb rodes, amb més sensors dels que ens podem imaginar. Si connectem tots aquests ordinadors entre ells poden desenvolupar una intel·ligència col·lectiva molt superior a la suma de les intel·ligències individuals, les artificials dels seus processadors i les naturals dels seus conductors.

 

Si sou usuaris de Waze, el popular navegador ara propietat de Google, sabreu que us avisa quan hi ha un accident o un vehicle parat al voral només uns metres més endavant. Imagineu l’impacte en la seguretat en la conducció d’una flota de vehicles connectats intercanviant en directe tota la informació que reben dels seus sensors: sensors de pluja, de temperatura, de terreny i de vent per posar-ne alguns exemples. Quilòmetres abans el nostre vehicle podria adaptar la suspensió a l’estat de la via o bé podria suggerir-nos desviaments d’acord amb les condicions atmosfèriques.

El projecte és de futur per molts aspectes. Primer pel que representa d’esforç públic privat entre les 21 organitzacions entre empreses, centres de recerca i administracions. Segon perquè és un projecte transfronterer que posa la vida de les persones al centre mentre deixa les fonteres i els colors dels territoris pels mapes d’història. El Ramon Tremosa ens explicava l’altre dia que en passar el pont que separa la frontera d’Alemanya i França a Strassbourg, la cobertura es perd, i converses telefòniques i connexions es tallen. Als EUA quan canvies d’estat això no passa. Si ens creiem l’Europa física necessitem la digital. I tercer perquè tots hem après a base de pandèmies que el futur és digital i humà. El corredor viari i ferroviari servirà com a banc de proves per a la conducció guiada —salvarà vides—, com a banc de proves per als vehicles de conducció autònoma —començaran pels de transport— i per a provar nous sistemes d’entreteniment a bord i de realitat augmentada. Aquests sistemes van des de l’ajuda a la conducció, o a la sobreimpressió a les finestres d’informació que augmentin l’experiència del viatge. Se m’acuden com a exemples la sobreposició d’informació històrica, arquitectònica o la barreja d’imatge generada amb paisatge en un entorn de videojoc immersiu. Ja espero el corredor 6G i el monopatí del McFly.