Economista

Hotels verds i competitius

08 d'Agost de 2013
Enric Llarch | VIA Empresa

Aquests dies els hotelers es queixen que la factura de la llum els ha pujat un 50% de molt pocs anys cap aquí. I cal suposar que no s'han fixat prou en la de l'aigua, si més no de Catalunya estant. Sembla que l'alternativa que es plantegen és generalitzar les claus de l'habitació en forma de targeta, que només et permeten encendre els llums quan hi ets dintre i que eviten que es quedin encesos quan te'n vas amb la targeta. Està bé, és una mesura de racionalització i estalvi que fins ara sembla que només és general als hotels de quatre i cinc estrelles.

 

Però la gran majoria d'establiments encara tenen molt camp per córrer, tant pel que fa a l'energia com a l'aigua, de la que són uns grans consumidors. Està bé mirar que els clients no malversin la llum o l'aigua, per allò que directament no en paguen el consum. Però hi ha moltes altres mesures de gestió que permeten estalviar energia i aigua encara que la col·laboració dels usuaris sigui limitada. Des de l'optimització dels sistemes de climatització a la racionalització del consum lumínic a les zones de pas, des de la reutilització de les aigües grises de dutxes per a les cisternes dels inodors a la implantació de sistemes de reg en funció de sensors d'humitat. Per no parlar de la generació de part de la pròpia energia consumida amb plaques fotovoltaiques o de climatitzar amb una instal·lació de geotèrmia. Res que no estigui inventat i provat a bastament.

La implementació de mesures de sostenibilitat energètica als hotels és una clara via per reduir els costos de funcionament i fer-los més competitius. Si, a més, ho fan de forma prou sistemàtica i organitzada que els permet accedir a una certificació de qualitat ambiental, tindran un argument de venda addicional davant segments dels mercats centreeuropeus i nòrdics, cada cop més sensibles per la petjada ambiental que deixen els seus viatges i vacances. De fet, els hotels són un exemple emblemàtic de tots els avantatges que pot generar per a una empresa l'assumpció dels principis de l'economia verda.