Diuen que el
mercat abans eren transaccions i que ara el
mercat són converses. Però com pot una
empresa conversar amb el mercat? El mercat són milions de
consumidors, i a les empreses només hi ha un grapat d'empleats. Internet i les
xarxes socials no representen senzillament un nou canal de
comunicació per continuar "ruixant" els consumidors amb el nostre monòleg comunicatiu i unidireccional. Ben al contrari, constitueixen un autèntic món de converses on les
empreses podem participar o no. Però per entendre com es pot produir aquesta conversa hem d'eixamplar la nostra comprensió de què i com és una conversa. La base d'una conversa és un intercanvi d'idees, així que partirem d'aquí. Com podem intercanviar idees amb el
mercat?
La conversa clàssica que tots tenim al cap és una conversa personal, on dues persones intercanvien frases, afirmacions, preguntes... La que encara no hem arribat a imaginar és la conversa col·lectiva, que estem inventant i alhora descobrint a mesura que succeeix en l'entorn d'
Internet.Evidentment unes poques persones no poden mantenir una conversa personal amb centenars, milers o milions de
consumidors. I doncs, com és aquesta conversa? Per una banda, els
consumidors conversen entre ells en diferents modalitats, bé sigui en xats on les seves converses segueixen el model clàssic de la comunicació personal, bé sigui en blogs on cadascú deixa la seva opinió per generar una conversa de petites declaracions freqüentment sense continuïtat.
Les
empreses podrien participar d'aquestes converses, però l'esforç necessari és molt elevat. A quantes persones hauríem de tenir navegant per
Internet tot el dia per poder dir que realment estem participant d'aquesta conversa? I què en trauríem de tot plegat?
Però hi ha un altre nivell de conversa possible. Un nivell on la conversa no es compon de paraules i frases que s'alternen, sinó que adopten una altra forma més sofisticada, innovadora i sorprenent, i que encara i així constitueixen un intercanvi d'idees. Hi ha tres casos interessants que exemplifiquen tres maneres d'intercanviar idees amb el mercat.
1- Starbucks Amb la seva iniciativa
#MyStarbucksIdea, una plataforma que recull idees i suggeriments dels seus
clients (en tenen més de 150.000 ja). Els clients utilitzen
Twitter i altres
xarxes socials per fer-los-hi arribar. A la pàgina web on les recullen també expliquen què en fan de totes ells sota l'etiqueta "idees en acció".
2-Heineken Ideas BreweryHeineken convida als seus
consumidors a enviar-los idees i fotografies on aparegui una Heineken. D'això se'n diu una plataforma de co-creació, que inclou el cas d'Starbucks, i es pot considerar una conversa entre una
marca i el seu mercat. La co-creació és una forma sublim de conversa.
3-Old Spice La marca nord-americana de desodorants va llençar un anunci de televisió amb l'
eslògan "fes olor d'home". Els
consumidors van començar a publicar a Youtube la seva pròpia versió casolana de l'anunci, filmada amb les seves pròpies càmeres del
mòbil. El fenomen es va tornar una conversa quan la
marca va entendre que el
mercat li estava enviant una resposta creant un nivell de conversa inaudit, i va respondre amb una nova versió del seu anunci, "responent" al mercat. De nou, la co-creació.
Com veiem, aquests tres exemples ens ajuden a entendre que un intercanvi d'idees es pot fer de diferents formes, i que per tant conversar amb el
mercat es pot fer de maneres imaginatives i innovadores, pel bé de la
marca. I ara... esteu disposats a participar de la conversa?