Fa uns dies hem sabut que
SEAT invertirà 3.300 milions d'euros a Catalunya fins al 2019. És una gran notícia.
Catalunya és un dels grans centres europeus de l'automoció, amb dues grans plantes de producció de vehicles OEM (
Original Equipment Manufacturing), de NISSAN i de SEAT. Aquesta darrera, a més, està equipada amb el seu Centre Tècnic, conformant l'únic complex integral de fabricació de vehicles de l'Estat. Una autèntica joia de la corona. I més si tenim en compte que SEAT és una filial del grup Volkswagen, l'empresa més intensiva en tecnologia del món, segons Fortune.
Efectivament, a Catalunya tenim la gran sort de disposar d'un centre avançat d'R D de l'empresa amb major pressupost d'investigació i innovació del planeta. Volkswagen va invertir el 2014 l'astronòmica quantitat de 12.000 milions d'euros en R D (una quantitat equivalent, de forma aproximada, a tota la inversió pública i privada en R D de l'Estat Espanyol, 4 vegades la inversió total –pública i privada- de Catalunya). Gran part d'aquesta recerca està orientada a desenvolupar vehicles sostenibles, híbrids, i elèctrics, a més d'intensificar el grau d'informatització de l'automòbil. No debades,
l'automoció està esdevenint cada cop més un sector de base electrònica. Per darrere de Volkswagen, trobem Samsung, Intel o Microsoft com a campions empresarials globals en R D.
L'automoció a Catalunya surt de la crisi reforçada. No obstant això, l'automòbil afronta importants reptes estratègics. Segons el professor
Enrique Dans, de l'Institut d'Empresa, la disrupció en el sector vindrà per l'expansió del vehicle elèctric, la connexió massiva a Internet, la conducció autònoma, i l'ús compartit (
ridesharing).
El vehicle elèctric està penetrant en l'imaginari col·lectiu
a través d'una sorprenent start-up, Tesla, que ha demostrat al món que és possible dissenyar alternatives de luxe (encara a l'abast de poques butxaques), tecnològicament solvents, d'automòbils elèctrics que configuren una nova experiència d'usuari, netament superior a la tradicional. Els líders estan reaccionant: Mercedes acaba d'anunciar el llançament d'una gamma de vehicles elèctrics de luxe, per competir directament amb Tesla.
L'automòbil connectat convergeix amb l'extraordinari desenvolupament de la Internet de les coses. Nous entrants com Google
estan mostrant-nos com crear vehicles autoconduïts que anticipin patrons de conducta humana, i els nous models de negoci de
ridesharing estan transformant el producte físic (que està ociós en un 95% del temps) en un servei d'ús compartit.
La informatització de l'automòbil el converteix en un sector atractiu per l'entrada d'empreses líders en
hardware i software. Apple està contractant agressivament experts del sector, anticipant la seva entrada en el mateix. Profundes transformacions estan arribant, que canviaran l'estructura de la indústria en pocs anys.
L'automòbil és avui dia el sector més competitiu i el més tecnificat del món. Un automòbil està conformat per més de 30.000 peces de 300 tecnologies diferents, des d'acers d'alta resistència a plàstics, des de servosistemes electrònics a pneumàtica avançada, dispositius òptics o intel·ligència artificial. Aquest grau de complexitat i d'exigència industrial ha configurat una extraordinària escola de
management:
en l'automòbil s'ha format successives generacions de directius i tecnòlegs que han exportat bones pràctiques a la resta de sectors, impregnant la indústria catalana de coneixement avançat en gestió i tecnologia.
L'automoció catalana és el 30% de l'espanyola, i genera al voltant de 100.000 llocs de treball, comptant tota la cadena de valor. Si SEAT ha decidit invertir a Catalunya, és perquè ha trobat un ecosistema idoni: tradició industrial, sensibilitat per l'automòbil, bons enginyers, excel·lents universitats i costos competitius. Abans de la crisi, a més, el marc fiscal era un dels millors del món per inversions en R D.
Cal mantenir aquest ecosistema i aquest entorn favorable a les inversions productives i en R D mitjançant polítiques actives.
Detroit, fa 100 anys, era el Silicon Valley de l'automòbil, i avui dia és una ciutat fantasma, deserta d'indústria. No podem permetre que l'ecosistema d'automoció català es debiliti davant els canvis que vindran.
Hem de 'mimar' el sector, autèntic sector estratègic de l'economia catalana. En aquesta línia, des de la Universitat de Vic- Central de Catalunya, hem iniciat el
desenvolupament d'un nou Grau en Enginyeria de l'Automòbil conjuntament amb el Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC). D'ell han de sortir els professionals que liderin l'automoció del segle XXI, amb visió integral de desenvolupament de vehicles en el competitiu món que vindrà.