Molt sovint culpem tot allò que no depèn de nosaltres per trobar justificació a allò que no funciona i ens fa mal o molesta. Curiosament, els culpables sempre són ens indeterminats i sense vida orgànica pròpia: la societat, la política, l'empresa, la família... Ens tots ells la raó de ser són les persones.
S'acostuma a pensar, per exemple, que l'empresa és un ens amb vida pròpia que fa la seva. Si parlem gràficament seria com imaginar-se que això que anomenem empresa té braços, cames i cap i pensa i executa de manera autònoma.
Però no. L'empresa és una manera de denominar un grup de gent (desitjable que fos un equip) que fa activitats productives sovint sota un mateix sostre, activitats diferenciades, classificades i organitzades que tenen per objectiu produir béns o serveis que aportaran rendiment econòmic en major o menor mesura a aquestes persones.
Partint d'aquest base, podem començar a descartar frases com ara: "l'empresa té la culpa del meu malestar", "l'empresa no funciona", "l'empresa ha assolit aquesta o altra fita". L'empresa no fa res perquè en ella mateixa no existeix, és una forma d'organització entre persones.
Així doncs, és fàcil concloure que els problemes i dificultats rauen en les persones i no en els ens.
Dit això, cal entendre que tot allò de què acusem o felicitem l'empresa és d'aplicació a les persones que la formen, siguin caps, propietaris, treballadors, col·laboradors, clients o proveïdors. Totes aquestes tipologies de persones interactuen, es relacionen, comparteixen, es comuniquen. Així doncs, i anant al cor de d'aquest article, podem afirmar que un dels factors clau, potser el més important, és la comunicació.
Però alerta! Comunicar-se no significa solament donar o rebre instruccions o informació. Comunicació significa explicar-se, debatre, escoltar activament, posar en comú, facilitar l'entesa i, sobre tot, anar de cara.
Tendim a pensar que els grans problemes empresarials són la manca de crèdit, la crisi, la globalització o la política que afecta l'empresa. Certament, tots aquests aspectes són molt importants.
No obstant això, comprovem dia rere dia que un dels aspectes que més preocupa i fa perdre temps i rendibilitat a les empreses és la manca de comunicació que genera des de malestar a pèrdua de rendibilitat passant per ineficàcia, pèrdua d'oportunitats, errors i tot tipus de mals.
L'empresa és com una gran família i en aquest tipus d'ens la convivència és la clau de la supervivència. I sense comunicació no hi ha supervivència.
Així doncs, serveixi aquest article per reflexionar sobre la importància de prestar atenció a la comunicació interna. Sovint la comunicació empresarial es basa solament en accions externes adreçades al mercat exterior. El mercat interior és clau, perquè si aquest no funciona bé, no produirà bé.
És molt habitual trobar clients que diuen: "no ho entenc: tenim l'última tecnologia, les millors instal·lacions, paguem sous de mercat, i tot i així tenim la gent descontenta". La pregunta és: han preguntat, han establert canals de comunicació transversals, han explicat tot el que calia sobre les decisions empresarials? Sovint la resposta és no.
Qui comanda (i no qui lidera, perquè un líder sap que la comunicació interna és la millor eina) creu, igual que fem els pares amb els fills, que allò que decideix per als altres és el millor per a ells.
L'experiència ens ensenya que no és així.
Com més evolucionem, més clar tenim que som individus que s'integren en comunitats però això no significa perdre la nostra identitat. D'igual manera, treballar a una o altra empresa, significa que volem ser partícips d'ella de manera activa.
Com dirien alguns "està científicament comprovat" que quan la comunicació interna està ben organitzada i flueix, l'empresa obté millors resultats en tot. Comproveu-ho.