director RocaSalvatella Colombia

La febre dels 'marketplaces'

10 de Setembre de 2016
Borja Rius
El negoci dels classificats, tradicionalment lligat a grans grups de mitjans de comunicació, ha sofert una gran transformació en els últims anys deguda a la pressió digital en la seva core business.La caiguda de les vendes d'anuncis classificats en format print té en la seva contrapart en el sorgiment i proliferació de plataformes digitals especialitzades en la compravenda de béns i serveis entre particulars i/o empreses i adaptades al nou escenari.

Des de fa ja bastants anys (Craiglist va començar el 1995 amb una llista d'e-mail per l'àrea de Sant Francisco), la incursió d'aquests nous players digitals ha canviat absolutament la configuració del sector dels classificats. Els nadius digitals, i ara més específicament els nadius mobile, s'han adaptat al nou context i als hàbits i necessitats dels consumidors. Aquests nous players són empreses petites, àgils i ràpides, que tenen més facilitat per adaptar-se als canvis constants i exigències del món actual. A més, per a elles, les fronteres nacionals s'han desdibuixat i les barreres d'entrada a nous mercats són relativament baixes. Una anàlisi en profunditat d'aquest nou escenari i d'aquests nous jugadors ha revelat una sèrie de tendències i punts de convergència en el sector:

La fi del model de negoci tradicional
La transformació d'aquest negoci ha tingut moltes derivades, però tal vegada una de les més importants és la que fa referència a les formes de monetització. En el negoci tradicional en paper la cosa estava ben clara, si volies publicar un anunci, havies de pagar. En el context actual, on a més l'usuari acostuma a relacionar online amb gratuïtat, trobem molta més diversitat i creativitat per generar ingressos.

Els marketplaces generalistes, com OLX, són els que estan tenint més problemes per monetitzar la seva activitat. Fins i tot en alguns casos d'èxit, com per exemple el de Wallapop on el creixement d'usuaris ha estat imparable des del seu naixement, encara que avui dia falta trobar el model de negoci que garanteixi la seva rendibilitat.

Altres plataformes més especialitzades han optat per models freemium, pel pagament en categories concretes en funció del volum de demanda d'aquestes o també pel pagament a canvi de major visibilitat. Una altra batalla interessant és la d'intentar que la transacció es faci dins l'entorn digital perquè d'aquesta manera l'intermediari pugui quedar-se amb un percentatge d'aquesta. Cada player busca el seu model amb les dificultats que planteja un entorn tan competitiu com aquest on, a més, l'usuari sempre està buscant alternatives per evitar el pagament.

La proximitat i la mobilitat, factors clau
Segons la tipologia de marketplace, trobar venedors i compradors a prop permet incrementar les possibilitats de venda o intercanvi. La proximitat genera confiança i agilitat en les transaccions i és sota aquesta premissa, que moltes d'aquestes plataformes de compravenda, especialment les generalistes, consideren la geolocalització com un element clau en les seves cerques i visualització de publicacions.

D'altra banda, la massificació dels dispositius mòbils ha comportat que moltes d'aquestes plataformes ja siguin mobile first i estiguin pensades exclusivament per aquest tipus d'interfícies, desbancant, en alguns casos, les plataformes nascudes per a entorns web.

Diversificació; creixen les plataformes especialitzades
Els marketplaces de sectors nínxol es multipliquen. El mercat ens ofereix cada vegada més diversitat d'espais per a necessitats i segments més concrets. D'aquesta manera podem trobar gairebé de tot; des d'espais per al lloguer de càmeres fotogràfiques a uns altres de compravenda de vestits de núvia usats passant per marketplaces especialitzats en la compra de factures pendents de cobrament.

Comunicació, senzillesa, immediatesa i ... diversió
Poder contactar de manera directa, ràpida i divertida amb la persona o empresa que disposa del que un necessita facilita el procés de compravenda i, per tant, l'ús de la plataforma per part dels usuaris. En qüestió de minuts es pot publicar, contactar, comprar o vendre gairebé qualsevol cosa. Les plataformes ja no són una barrera o peatge pel qual passar abans de comprar o vendre alguna cosa, sinó que són un facilitador perquè els usuaris publiquin, consultin, es comuniquin, es valorin mútuament i, finalment, generin transaccions.

Aquesta evolució del sector sembla no tenir fi i va apareixent nous players, amb noves propostes de negoci, en noves categories i amb solucions que les empreses de classificats tradicionals mai haguessin pogut oferir. Alguns d'aquests són molt coneguts i ja estan consolidats, com Ebay, però hi ha molts altres de menor popularitat com Mr. López o Peer Renters, que arriben amb força, amb voluntat de quedar-se i, al mateix temps, de revolucionar les seves categories de mercat. Els actors tradicionals hauran de moure fitxa si volen seguir jugant la partida.