asesor de marketing online y social media de la patronal Cecot

La importància del Màrqueting Personal

23 de Maig de 2015
Santi Rius
Cada vegada sentim més a parlar de la necessitat de potenciar el nostre màrqueting personal però no tothom sap el que és. El màrqueting personal el podríem definir com "vendre's a un mateix" amb l'objectiu de construir una imatge determinada que potenciï les característiques personals, les nostres competències i les nostres habilitats. El màrqueting personal pot ajudar-nos a millorar la nostra reputació online i offline, a construir una imatge sòlida, a atraure clients potencials i de qualitat o a posicionar-nos com experts del nostre nínxol de mercat.

Però, quins són les primeres passes a l'hora d'elaborar una bona Estratègia de Màrqueting Personal? El primer que haurem de fer és conèixer i identificar molt bé el nostre Públic, per tal de saber a qui ens volem dirigir exactament. Saber a qui ens dirigim pot ajudar-nos a modular un discurs o una estratègia de comunicació que ens ajudi a interactuar amb ell.

Posteriorment, ens caldrà treballar en la nostra imatge, amb l'objectiu d'esbrinar quina és la imatge que realment estem transmetent als ulls dels nostres clients. En aquest sentit cal indicar que ens podem emportar veritables sorpreses, ja que és habitual que els clients ens vegin d'una manera molt diferent de la que pensem que projectem. En aquest punt és bo treballar en el coneixement dels nostres talents ocults, que són aquells que altres veuen en nosaltres però en canvi no en som prou conscients de què els tenim. També caldrà que dediquem un temps a treballar el nostre missatge, amb l'objectiu de definir o redefinir el nostre discurs, el nostre argument de vendes o aquells arguments que ens poden ajudar a diferenciar-nos de la nostra competència.

Us aconsello que intentem definir un eslògan o claim, que ens ajudi a ser recordats. En aquest sentit, és important fer un bon treball de concreció dels nostres valors i capacitats, ja que això ens servirà per explicar de forma entenedora qui som, què fem i en què ens diferenciem. Amb aquesta base podem començar a construir el nostre Pla de Màrqueting Personal, en el que podrem aplicar de forma efectiva les diferents tècniques de promoció, comercialització o difusió, que són les que ens ajudaran en la nostra promoció personal, alhora que podrem començar a destacar de forma efectiva entre la nostra competència i farem que els nostres aspectes diferencials adquireixin valor als ulls del nostre públic objectiu.

En aquest sentit, un dels elements que més pot influir actualment en la promoció i difusió de la nostra imatge és Internet. Avui en dia, allò que som i fem al ciberespai ens defineix com a persones i professionals i avui és més necessari que mai conèixer aquests recursos i treure'n partit. Tenir ben definit els nostres perfils personals i professionals en les diferents xarxes socials és una tasca en què hi hem de dedicar l'esforç que calgui i sempre pensant en què és el que realment volem transmetre i que és el que volem que el nostre públic objectiu entengui de nosaltres.

Des del punt de vista professional és recomanable cuidar molt bé els perfils a LinkedIn i pertànyer a grups professionals dins d'aquesta xarxa social que ens ajudin a ser reconeguts en el nostre mercat objectiu. Igualment serà necessari treballar les recomanacions amb l'objectiu que el que diem quedi defensat per l'opinió d'altres professionals. Podem utilitzar l'aplicació Klout, que serveix per mesurar el nostre índex d'influència en els mitjans socials, per esbrinar quina puntuació tenim. De segur que ens pot ajudar a fer-nos una idea de com estem i de l'esforç que ens caldrà fer per assolir una bona puntuació, entre 40 i 50 punts.

Klout té en compte més de 400 factors que ajuden a mesurar la nostra interacció amb els altres, quin grau de resposta té el que compartim o com influïm en la nostra xarxa de contactes. Així valora quin és el nombre de seguidors que tenim a Twitter o a Facebook, els contactes i recomanacions que tinguem a LinkedIn, entre altres aspectes relacionats amb la majoria de les xarxes socials com Instagram, Pinterest, Viadeo, etc. Però, i això és el més important, el que més valor ens dóna és com es comporta el contingut que generem. Com més es difongui i repercussió tingui en la nostra xarxa de contactes, més valoració ens donarà i ens atorgarà un nivell d'influència més gran en el nostre entorn.