El procés d'internacionalització requereix una reflexió a consciència. Les passes a fer (tàctica) han de formar part i ser coherents amb l'estratègia, és a dir, la previsió, un pla clar.
El comú denominador de les empreses és que, centrades en les tasques a curt termini, manquen de temps, voluntat o clarividència per definir una estratègia detallada d'internacionalització, conceptualitzar-la i desenvolupar-la. És freqüent, per exemple, que les empreses llancin a l'exterior els seus equips comercials sense una acurada gestió internacional de la marca. La tàctica (accions) sense estratègia augmenta les possibilitats de fracassar o d'aconseguir resultats minsos.
Si l'empresa sap on és i cap a on es dirigeix, podrà avaluar millor què fer i com fer-ho. Sorprèn que hi hagi tantes empreses amb potencial d'internacionalitzar-se i que no ho facin. Per la nostra experiència, la manca d'organització i, en general, la por (no reconeguda) al fracàs les paralitza. La internacionalització, més que d'un procés analític, sol dependre de les percepcions dels empresaris.
La grandària de l'empresa o la inversió econòmica a fer solen posar-se com a excuses per no internacionalitzar-se, quan la realitat és que la internacionalització depèn, sobretot, del caràcter de l'empresa, la imaginació i el model d'expansió escollit. A més a més d'un factor clau: la capacitat de saber crear demanda dels productes o serveis. La capacitat de crear demanda supera tots els obstacles.
Més enllà de la internacionalització
Internacionalitzar-se és també una qüestió d'imatge i aquesta marca la diferència entre les empreses. Així, si la seva empresa s'internacionalitza i alhora guanya més visibilitat en el mercat domèstic, això pot afavorir que, al seu país d'origen, siguin comprats els productes de l'empresa o contractats altres dels seus serveis, no específicament centrats en la internacionalització. Això és obvi, encara que la majoria d'empreses no ho tenen present.
La visibilitat i la notorietat són poder i imperioses per a bona part de les empreses que decideixin diferenciar-se de la resta. La internacionalització pot ser també una estratègia d'imatge per penetrar millor en el mercat local o nacional.
02
d'Abril
de
2014
Act.
02
d'Abril
de
2014