Vanesa Alarcón

La normativa de propietat intel·lectual i industrial

14 de Juny de 2013
Act. 18 de Juny de 2013
Vanesa Alarcón

Si en els anteriors articles parlàvem de normes com la protecció de dades, la llei de marques o comerç electrònic, avui no ens podem oblidar d'unes altres normatives que també són molt importants per a qualsevol negoci, tant des d'un punt de vista de producte o servei, com de cara a la seva comercialització.

 

Així, a grans trets, si volem protegir una creació o obra intel·lectual, científica o artística, entre d'altres, caldrà que ho fem en virtut de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996, de 12 d'abril). Si, per exemple, es tracta d'una creació relacionada amb la tecnologia, una invenció... caldrà que tinguem en compte la Llei de Patents (Llei 11/1986, de 20 de març) mentre que si el què hem creat és un disseny industrial, haurem de tenir en compte la Llei de protecció jurídica del disseny industrial (Llei 20/2003, de 7 de juliol).

En funció del què vulguem protegir, el millor serà registrar-ho als registres pertinents (Registre de Propietat Intel·lectual, Oficina de Patents...) tenint en compte les normes abans esmentades però, també, altres aspectes si, a més, volem comercialitzar-ho. En aquest sentit, és convenient i necessari, diria jo, signar els corresponents contractes amb les persones o empreses encarregades de la comercialització de la nostra marca o producte, establint el contracte que més convingui (llicència de marca; cessió de drets d'explotació, de distribució, franquícia...) i on s'estableixin totes les condicions i obligacions de cada una de les parts implicades.

 

Així mateix, si pretenem comercialitzar alguna cosa mitjançant una plataforma online o una web, també caldrà que en aquella hi publiquem les condicions relatives a la propietat intel·lectual de la pròpia plataforma, dels nostres productes i marques, tot amb la finalitat de preveure i evitar, en la mesura del possible, lesions a la nostra propietat intel·lectual i industrial.