Docente y consultora creativa en Desarrollo Organitzacional

La re-evolució de l'aprenentatge I

13 de Juliol de 2013
Helena Navarro

Estimada Organització,

 

Sóc beneficiari dels teus programes de formació que contribueixen al meu desenvolupament personal i professional. I això què vol dir? Que sóc una persona preparada i compromesa amb la meva qualificació i, més enllà, amb la meva evolució. Que entenc que ara, més que mai, cal gent capacitada, polivalent i adaptable per abordar amb èxit els nous reptes als quals t'enfrontes. I que penso que l'impacte de la formació s'ha d'enfocar directament sobre el "fer" més que sobre el "saber".

Així, super motivat i disposat a aprendre el que calgui, et demano que reflexionis sobre alguns temes que faran més productiva la formació per a tothom: a mi em reportaran, sens dubte, un increment en el meu nivell de satisfacció i consegüent millora del rendiment i a tu, un retorn ràpid i tangible de la inversió que això suposa.

 

Tingues en compte a qui et dirigeixes. En les organitzacions, avui, conviuen generacions diverses, que van aprendre de manera diferent i tenen valors diferents, la qual cosa marca especialment la seva visió professional i la seva manera de funcionar en la vida.

Tindràs, doncs, baby boomers (nascuts entre 1946 i 1964) basats en l'esperit d'esforç i l'auto-motivació, que viuen per treballar amb l'expectativa de créixer personal i professionalment. La seva relació amb la tecnologia és mínima.

Conviuen amb els X o generació frontissa (nascuts entre 1965 i 1980) que han estat testimonis de grans canvis havent d'adaptar-se, han viscut "de tot". Ells treballen per viure i gaudeixen amb la llibertat d'elecció. La seva expectativa és aprendre i créixer, desenvolupar habilitats i aconseguir resultats. Se'ls classifica com a "immigrants digitals", pioners en l'adopció de la tecnologia.

I, finalment, els de la generació del mil·lenni, l'anomenada generació Y (nascuts entre 1981 i l'any 2000), que han crescut en el món tecnològic "nadius digitals" i respiren tecnologia, és part de la seva vida. Ells consideren especialment la identitat individual i, al mateix temps, tenen esperit col·laboratiu. Conceben el treball com un mitjà per aconseguir les metes personals i esperen obtenir un desenvolupament de carrera ràpid per aprenentatge intensiu, creixement i desafiament.

Hauràs de buscar fórmules mixtes que puguin arribar a tothom, que mobilitzin a tots a l'aprenentatge.

Reflexiona sobre en què necessito formar-me. Venim d'èpoques en què els processos formatius es concentraven en aspectes tècnics, el valor professional es fonamentava en el paper expert sobre el lloc de treball.

Ara es parla de competències i s'agrega la dimensió actitudinal al perfil professional. Es valoren especialment les habilitats relacionals i la intel·ligència emocional. No només importa el què sé, també com sóc. I necessito entrenament per desenvolupar aquestes competències.

No pots abordar el futur sense fer una mirada a les necessitats i tendències del mercat, la societat, les organitzacions ... per als anys vinents. Considera l'aprenentatge individual i també el col·lectiu. Les empreses reeixides són organitzacions que aprenen. Evoluciona la idea de formació, pensa més enllà, en transformació. I visualitza un nou concepte i un nou objectiu: generar entorns d'aprenentatge.

Aquesta és la primera part de dues sobre "La re-evolució de l'aprenentatge"