No pots abordar el futur sense fer una mirada a les necessitats i tendències del mercat, la societat, les organitzacions ... per als anys vinents. Considera l'aprenentatge individual i també el col·lectiu. Les empreses reeixides són organitzacions que aprenen. Evoluciona la idea de formació, pensa més enllà, en transformació. I visualitza un nou concepte i un nou objectiu: generar entorns d'aprenentatge.
Si us plau, en temps de "no tenir temps", en què les càrregues de treball són desmesurades orientant-me a resultats, objectius i assoliment ... harmonitzant això amb la preocupació i ocupació per i amb la família, les relacions i el benestar ... i, d'altra banda, convivint amb la immediatesa i el fàcil accés a tot tipus d'informació a través de múltiples dispositius que em fan viure "infoxicat" i connectat, no deixis de pensar en quan formar-me. Els MOL ("moments of learning") han de ser dedicats, concentrats, exclusius, intensos, productius i compatibles amb tota la meva activitat de vida.
Disposo d'un sobreoferta d'informació de tot tipus. Tanta, que gairebé em cal una altra vida per no perdrem tot el que es crea per aquí. Jo tinc la sensació de sobredosimultiformat, multimèdia, multicontingut... tot és avui multi, poli, pluri i trans. I en aquest context, vols que la gent dediqui temps voluntari a formar-se? Doncs hauràs de posar en valor cada minut dedicat a aprendre i fer-ho tan o més atractiu com el temps lúdic.
El slot de temps dedicat a aprendre ha de formar part de la meva agenda i, per això, tu has de ser la primera a veure clar que quan estic aprenent estic treballant i cal respectar-lo.
No menys crític, és l'on. Escull programes multicanal (presencial, virtual, físic ...) que em permetin combinar l'aula amb altres espais que impliquin major flexibilitat per triar la meva dedicació a la formació. El temps... i l'espai. Busca fórmules mixtes ("blended learning", formació combinada presencial i online) i intenta aprofitar qualsevol ocasió muntant accions formatives el més accessibles possible. El "mobile learning" (formació portada a dispositius mòbils) ja és una realitat i una bona opció i com a exemple d'aplicació se m'ocorren els desplaçaments; quan em desplaço en transport públic puc formarme durant el trajecte, bé amb mitjans tradicionals (llibres) i ¿per què no? ara també des de la Tablet, l'e-book o el telèfon intel·ligent. A més, puc escollir el meu propi camí d'aprenentatge.
I no t'oblidis de comformar. D'aquí depèn gran part del resultat, l'impacte i la transferència: dels formats, dels facilitadors, del que vaig a anomenar l'experiència formativa. El disseny de l'experiència d'aprenentatge és l'essència; ha de ser atractiva, reptadora i estimulant. La base és "aprendre fent" com deia Aristòtil: tenir clar què es va a entrenar i l'objectiu i definir una trajectòria en la qual s'hagi de triar entre diverses opcions, en què s'aprengui també des de l'equivocació, amb possibilitat de consultar l'entrenador i amb algun tipus de recompensa quan s'aconsegueix l'aprenentatge. Això, si és en un clima de joc (Gamificació) i amb un fil conductor, una història que atrapi (Storytelling), farà d'aquesta experiència quelcom 4D (Edutainment): Diferent, Dinàmic, Divertit i Didàctic, per tant, memorable ... per tant, impactant.
L'experiència formativa, llavors, ha de oferir-me:
• L'oportunitat de "sentir". És el que m'ajuda a recordar i, per això, he de ser part activa d'aquesta experiència, protagonista de la mateixa.
• La possibilitat d'exercir de "prosumidor" (productor i consumidor alhora, d'informació i de coneixement).
• Tutors-facilitadors que m'acompanyin més que ensenyar-me, que activin interruptors estimulant la meva curiositat i la recerca, que afavoreixin la presa de consciència i l'acció responsable després.
• Un ampli ventall d'activitats de suport en formats diversos.
• Interacció per aconseguir crear i aprofitar coneixement individual i col·lectiu: vull poder opinar, qüestionar, preguntar, compartir ...
Així que dóna'm formats i suports igualment atractius, reptadors i estimulants. I a més personalitzats al nostre entorn perquè m'identifiqui àgilment i em resulti més senzill aplicar i transferir.
Ja acabo. Només una cosa més, potser el resum de tot el que he dit: quan parlis de (trans)formació, quan gestionis (trans)formació, quan pensis, quan inverteixis en (trans)formació, busca sempre palpar en el resultat que alguna cosa ha alterat i evolucionat positivament aquest sistema que és l'organització. Això serveix. Serveix perquè l'organització aprengui i creixi a través de les persones i, en definitiva, s'aconsegueixin els resultats amb més i millors garanties. Aquesta és la finalitat no? T'atreveixes?
Aquesta és l'última part de l'article "La re-evolució de l'aprenentatge"