Directora B Y Strategy Cataluña

La servitització com a avantatge competitiu

25 de Setembre de 2014
Montserrat Palet
Un dels elements crítics per competir en el futur se centrarà en la capacitat d'incorporar serveis al producte que comercialitzen les empreses industrials. Aquest serà un dels elements clau de diferenciació. Estendre la servitització i les solucions integrals a la nostra oferta empresarial passa així a ser bàsic.

El concepte, malgrat que estar "de moda" és encara prou obert. Així, podem definir servitització com un procés de canvi en el que les empreses passen de la venda de productes a la venda de "sistemes producte-servei". Es tracta d'augmentar i enriquir el valor dels productes manufacturats per mitjà de serveis. Oferir un major valor, afegint al cobrament per producte lliurat, el cobrament per servei d'ús, manteniment, etc.

A grans trets es persegueixen dos possibles objectius: reforçar el negoci del nostre producte o bé desenvolupar una nova línia de negoci. Tot i que és habitual que en convisquin els dos objectius donant-se més pes a un o altre en funció de l'empresa.

El procés no és nou, i de fet, les empreses manufactureres estan cada cop més servititzades, atenent les conclusions de la literatura. Una possible raó és que els canvis profunds en les empreses, entre els quals es troba un procés de servitització, són més habituals en períodes de crisi. D'acord amb això, la tendència a la servitització s'hauria accelerat en els últims anys, de manera més marcada en les economies industrialitzades on la pressió per avançar cap a activitats de més valor afegit és més intensa. Els experts prediuen que aquesta tendència continuarà generant nous reptes a les nostres empreses.

• La transformació del model de negoci. Caldrà adequar les capacitats, la lògica d'ingressos, el model de contractació i molt especialment l'organització a la nova situació i sobretot assumir una transició cultural d'empresa de producte a empresa de serveis ( producte) molt complexa.

• Coneixement profund del client. Un principi fonamental de tot aquest procés és conèixer molt bé el nostre client, les seves necessitats, comprendre com utilitzarà el nostre producte o servei i augmentar el valor de la nostra proposta per la prestació de serveis addicionals que en complementen l'ús, la funció. Sembla fàcil, però requereix sobretot informació, coneixement i proximitat al client. Posem de veritat al client al centre!

• Més obertura i col·laboració. Com a conseqüència d'una major servitització, la competitivitat de les empreses industrials dependrà cada vegada més d'activitats de servei com ara el disseny, la marca, la tecnologia, els serveis postvenda, etc. i això demanarà que les empreses industrials necessitin interactuar de manera més intensiva amb nous proveïdors de serveis.

• Una nova política industrial. Aquest camí no és només un repte a l'empresa privada. També els responsables de desenvolupar polítiques industrials han de dissenyar una estratègia industrial capaç d'integrar els serveis en empreses de manera més global.

B I Strategy està duent a terme un projecte d'investigació sobre "servitització" d'empreses industrials, amb l'objectiu principal d'esbrinar com poden les empreses industrials oferir més valor als clients mitjançant el desenvolupament dels serveis, comprenent adequadament per què desenvolupen serveis, quin tipus de serveis ofereixen, com s'organitzen, quin impacte té en els seus resultats i en la seva posició en el mercat, i quines barreres solen trobar-se. És un projecte obert, si us interessa, podeu participar a través de: http://www.bmasi.net/ca/encuesta-servitizacion