director general de la Fundación Mobile World Capital Barcelona

La transformació 'mobile'

10 de Juny de 2013
Ginés Alarcón

La tecnologies mòbils estan provocant en el conjunt de la nostra societat una transformació accelerada. Una part molt important d'aquests canvis els hem assumit amb naturalitat, fins i tot a vegades amb entusiasme. La raó principal per la qual la revolució mòbil ha generat tanta acceptació és perquè les persones troben utilitat en aquesta transformació.

No hem de buscar molt arguments perquè una persona li trobi valor a un telèfon mòbil, molt menys un smartphone. No obstant això, alguns entorns empresarials no han aconseguit encara entendre o percebre el canvi que les tecnologies mòbils suposen per al conjunt de la societat i, en concret, per a la seva activitat. Valguin com a exemple algunes xifres per contextualitzar l'abast d'aquesta transformació:

- El nombre de connexions mòbils arribarà el 2013 els 7.400 milions, gairebé el doble que fa cinc anys i una xifra superior al nombre d'habitants a la Terra. El 2009 hi hauran al món gairebé 10.00 milions de connexions mòbils.

- El trànsit que circula per les xarxes de telefonia mòbil creixerà a una taxa mitjana del 66% anual fins al 2017.

- Les tecnologies mòbils aplicades a la salut poden estalviar més de 400.000 milions de dòlars als sistemes sanitaris públics dels països de l'OCDE

- L'ecosistema mòbil suposa el 2,2% del PIB mundial

La potencialitat de les solucions mòbils abasta a tots els sectors i també les formes d'organització i de govern dels estats. Tal és l'abast en l'àmbit institucional i de negocis que per a les empreses i les AAPP no hi ha elecció: o es pugen a aquest tren com a líders, amb l'esperit d'aprofitar i buscar oportunitats en aquest procés de canvi, o més aviat que tard aquest tres els passarà per sobre.

La dificultat d'aquesta transformació no és un problema tecnològic. En moltes ocasions és un problema de visió de futur, sovint, un altre d'interessos comercials i, en altres, de simple resistència al canvi. Un exemple de la dificultat de transformació serien els sistemes de pagament i registre a través de solucions mòbils.

A tots ens resultaria molt més còmode pagar amb el mòbil a qualsevol lloc i utilitzar l'aparell per obrir la nostra porta de casa o del cotxe, accedir a descomptes i promocions especials en comerços o passar pel control de bitllets d'un transport públic sense necessitat de treure un tiquet físic. Això ja és possible, la tecnologia hi és des de fa temps, però calen fins a vuit agents diferents (el desenvolupador de la passarel·la de pagament, l'entitat financera, els comerciants, l'intermediari financer per mitjà de pagament, els operadors, els fabricants de xips, el proveïdors de serveis, els distribuïdors d'aquests serveis, etc.) per poder avançar en solucions que no suposen cap repte tecnològic.

No és senzill posar d'acord a tants agents. A més, la conjuntura econòmica no ens acompanya. Però aquesta transformació, aquesta aposta per la innovació i la inversió, és una de les poques garanties d'èxit que obtindrem si de veritat estem disposats a liderar el canvi. Aquest és un dels aspectes on la MWCB pot jugar un paper essencial: acompanyar les empreses perquè el vegin valor a aquesta transformació, perquè desenvolupin solucions eficients que superin traves com la falta d'estandardització o l'absència de camps de proves.