La societat i les empreses estan experimentant una gran transformació per l'impacte d'Internet, les noves tecnologies, la mobilitat i les xarxes socials que, si bé va començar d'una manera sigil·losa, ara està transformant ràpidament sectors i models de negoci.
Només sobreviuran les empreses que s'adaptin i es transformin perquè, amb total seguretat, en aquest nou entorn apareixeran nous competidors que modifiquessin les regles del joc dels mercats actuals. Ja ha succeït als mercats de la música, del cinema i dels continguts, dels mitjans de comunicació escrits, dels llibres, les agències de viatges, de la publicitat, de l'oci, de la distribució, de l'educació, de la salut. I continuarà ocorrent.
En aquesta nova situació, és tan clau la definició d'una estratègia digital per a l'empresa com la identificació de la transformació de les funcions claus a les àrees de l'empresa com a màrqueting, comunicació, producte, vendes, R D, RRHH, IT… Les empreses han d'atreure nou talent o bé formar als seus professionals en les noves competències necessàries de l'economia digital.
Però en realitat existeix un gran desconeixement per part de les empreses de quines posicions digitals són necessàries, quantes existeixen, quins objectius tenen, quines funcions han de realitzar, la seva dependència, les competències bàsiques necessàries, el perfil dels candidats, el tipus de formació per als col·laboradors, els talents interns a potenciar…
L'estudi, realitzat recentment per Inesdi.com i Deusto Business School té com a objectiu ajudar a les empreses a definir les diferents posicions digitals i ofereix una anàlisi de les ofertes i perfils dels candidats que les empreses més avançades demanden, així com les seves funcions i competències que són necessàries perquè les organitzacions puguin adaptar-se als constants canvis que afecten als diferents àmbits del món digital.
L'Estudi Inesdi de les Professions Digitals 2014 inclou les 25 posicions claus de les empreses del s. XXI que són aquelles capaces d'aprofitar les grans oportunitats que l'economia digital ofereix.
1. Digital Manager. Responsable de l'estratègia digital.
2.Digital Sales Specialist. Expert en venda en canals digitals.
3. Digital Project Manager. Responsable de projectes digitals.
4. Digital Communication Specialist. Expert en comunicació digital.
5. Digital Màrqueting Manager. Responsable del màrqueting digital.
6. Content Manager. Responsable del contingut digital.
7.Digital Account Manager. Responsable de comptes digitals.
8. Social CRM Manager. Responsable de relació digital amb els clients.
9. SEU Specialist. Expert SEU (posicionament natural en cercadors)
10.SEM Specialist. Expert SEM (publicitat en cercadors)
11. Lead Màrqueting Specialist. Expert en captació de leads.
12. Affiliate Màrqueting Manager. Expert en afiliació.
13.Acquisition Specialist. Expert en adquisició de tràfic.
14.Social Mitjana Manager. Responsable de l'estratègia de mitjans socials.
15.Community Manager. Responsable de la gestió de comunitats i xarxes socials.
16. Web Master. Responsable del desenvolupament de la web.
17.Web Developer & Designer Manager. Desenvolupador web.
18.App Developer/ Mobile Designer. Desenvolupador d'apps.
19.Videogames & Serious Games Developer. Desenvolupador de videojocs.
20. User Experience Specialist. Expert en usabilitat.
21. Mobile Màrqueting Manager. Responsable del màrqueting mòbil.
22. Digital Analyst. Analista digital.
23.Web Conversion Specialist. Expert en conversió web.
24. Ecommerce Manager. Responsable de comerç electrònic o botiga online.
25.Data Scientist. Investigador digital de dades.
Però vull destacar que independentment de les competències específiques per a cada posició és clau que els professionals de l'economia digital tinguin capacitat per aprendre, per processar coneixements de manera constant, per encaixar dades i informació d'àmbits molt diferents i per afrontar nous reptes. Tinguin humilitat i sentit de pertinença, capaces de recular i acceptar les idees dels altres si són millors; sense humilitat no es pot aprendre. Tinguin una actitud apassionada que ho discuteixin tot, però que alhora siguin capaces de canviar amb noves dades. Aquells que creuen que el treball en equip i col·laboratiu aporta molt més que els inútils esforços individuals.
Els professionals més demandats són aquells que a més saben com liderar a un grup de persones per resoldre un problema, alhora que són capaços de cedir el poder si es queda darrere.
En resum, les principals característiques dels professionals del s. XXI han de ser: lideratge, humilitat, col·laboració, adaptabilitat i interès per tornar a aprendre!
I no oblidem que al món li interessa el que siguem capaços de fer amb el coneixement independentment del nostre passat i de com s'hagi adquirit.
Joana Sánchez publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables".