Un informe fet públic per la Confederación Española de Pequeña y Mediana Empresa (Cepyme) posava de manifest que l'audiència potencial de les xarxes socials era una oportunitat de negoci sense precedents per emprenedors i pimes. Al nostre país, per citar un exemple, Facebook registra 18 milions de persones que es connecten tots els mesos; 12 milions tots els dies i més de 8 milions ho fan cada dia des de dispositius mòbils. La pregunta és: Poden les empreses viure d'esquenes davant d'aquesta realitat?
Malgrat que avui dia és difícil mesurar quin és el benefici que podem aconseguir de les xarxes socials, és evident que aquest mercat potencial de compradors/consumidors, d'opinió pública, s'informa i es deixa influenciar pel que llegeix a les comunitats que són del seu interès.
Segons un estudi realitzat per la consultora Mobstac, el 74% dels consumidors consulta les xarxes abans d´efectuar una compra i el 75% confessa que les seves vendes d´e-commerce del passat exercici van ser influenciades per Facebook, Twitter i Pinterest. De la mateixa forma, el tràfic social va suposar un increment del 17,8% en les vendes d´ e-commerce. I Espanya, junt amb EUA i Gran Bretanya, encapçala la llista dels països que mes ús en fan d´Internet.
Per tant, sembla evident que les empreses necessiten utilitzar adequadament les xarxes socials per comunicar amb el seus públics. La realitat així ho demostra: segons un estudi de LinkedIn el 81% de les pimes ja hi està present.
D'altra banda, les pimes manifesten –en una recent enquesta- que el finançament és un dels temes que més preocupen i que necessiten generar confiança al sector econòmic-financer per continuar avançant. La pregunta, en aquest cas, a fer-se és si els bancs són influenciables a través de les xarxes socials. La resposta és que no, per ara.
Si bé és cert que les mateixes entitats bancàries si utilitzen cada vegada més les xarxes (Bankinter, Sabadell i BBVA, entre elles) per mostrar-se properes i responsables davant dels seus públics, també és cert que els càrrecs mitjans i els directius de les entitats bancàries encara són sensibles al que publica La Vanguardia o Expansión, en definitiva, mitjans tradicionals de reputació i solvència dignes de credibilitat pel món empresarial.
Per tant, cada vegada més les empreses de comunicació gestionem estratègies mixtes de social media i comunicació convencional como a eines ideals per a les petites i mitjanes empreses. Estratègies ben definides, qualitatives i segmentades en funció de les necessitats, avaluar l´impacte de la comunicació 2.0 per integrar-la dintre de l'estratègia de comunicació corporativa convencional i posicionar l'empresa davant dels seus stackeholders allà on aquests s´informen, és la clau de l´exit.