Demà ja és avui, tornarem a perdre el tren?

30 d'Octubre de 2020
Act. 03 de Novembre de 2020
Neus Lloveras | VIA Empresa

La crisi sanitària de la Covid-19 ha estat un fet absolutament inesperat amb conseqüències nefastes, que tots tenim molt presents. Però, tot i que és complicat, jo crec que també li podem trobar algun aspecte positiu.

En primer lloc ens hauria de servir per recordar que la humanitat és en el fons molt feble, un simple virus ha estat capaç d'aturar l'economia mundial. Per tant, "avís per a navegants", pot ser que ens prenguem més seriosament els grans reptes que tenim sobre la taula. Recordem en aquest sentit el fracàs de la darrera cimera mundial pel clima.

Per altra banda està sent un indicador molt precís sobre la fortalesa de les economies dels països. I aquí, malauradament, Catalunya i Espanya hem quedat 'retratats', estem entre les economies més afectades per la crisi sanitària. La diagnosi és fàcil: són models econòmics en què la indústria té poc pes, amb centres de decisió que estan molt lluny, i un model turístic massa orientat a la massificació i poca qualitat.

"Catalunya i Espanya hem quedat 'retratats', estem entre les economies més afectades per la crisi sanitària"

Dit això, la bona notícia és que sembla que hi hagi consens sobre aquesta diagnosi, l'Acord Nacional de Bases per a la Reactivació Econòmica, signat el passat 20 de juliol de 2020 entre Generalitat, patronals i sindicats és molt interessant. Però, quan ens hi posarem? Tornarem a perdre del tren?

Si volem una Catalunya pròspera, on tothom pugui viure dignament, necessitem un teixit econòmic fort. Això passa en primer lloc per la reindustrialització de Catalunya, una aposta per un model econòmic capaç de generar ocupació de qualitat, amb indústria autòctona i centres de decisió propers, amb l'objectiu que aquest sector passi a representar com a mínim el 20% del PIB.

Per fer-ho possible cal destinar més recursos a R+D+i, desenvolupar tecnologia, impulsar la col·laboració publico-privada i atreure i retenir talent. Ara mateix la despesa en R+D+i representa un 1,52% del PIB català, hauria de passar com a mínim al 2% per estar a nivells europeus, amb l'objectiu d'arribar al 3%.

En paral·lel també cal abordar urgentment la definició del model turístic que volem i elaborar una estratègia per arribar-hi. Volem o podem continuar estant orientats al turisme de masses i de poca qualitat, o preferim i som capaços de construir un model turístic de més qualitat? Jo aposto per la segona opció.

"Volem continuar estant orientats al turisme de masses i de poca qualitat, o preferim i som capaços de construir un model turístic de més qualitat? Jo aposto per la segona opció"

Però per impulsar tots aquests canvis cal dotar el país de bones infraestructures, algunes de les quals fa anys que s'estan reclamant, com el Corredor mediterrani, el transport públic de la regió metropolitana de Barcelona o el desdoblament de la N-II i N-340. El dèficit d'inversions acumulat en els darrers 10 anys es calcula en 28.000 milions d'euros. Urgeix revertir aquesta situació.

Hi ha molta feina a fer i cal començar-hi a treballar ja, deixant de banda els interessos particulars i les lluites partidistes i posant per davant de tot el bé comú, la recuperació econòmica i social del país. Els Fons Europeus de Recuperació són una bona oportunitat i no la podem deixar passar.