Acabo de sortir a comprar algunes coses que necessitàvem a casa i no veure a ningú al carrer i trobar-me amb els caixers del supermercat protegits fins a dalt com si estiguessin en un laboratori m'ha impactat realment. No m'acabo de creure el que ens està passant i busco el moment de despertar-me d'aquest terrible somni, però mai aconsegueixo despertar-me.
I en aquest estadi d'ansietat i pesar, m'he proposat googlear ‘coronavirus’ i ‘bones notícies’ per a començar a constatar que …
1. Això és clarament passatger: la Xina tanca el seu última hospital pel coronavirus per no tenir suficients casos o Apple comença a reobrir les seves botigues a la Xina.
2. La cura no trigarà a arribar. Científics del Centre Mèdic Erasmus a Holanda afirmen haver trobat un anticòs contra el coronavirus. A l'Índia estan tenint èxit combatent el coronavirus combinant Retonovir, Lopinavir, Oseltamivir amb Clorfenamina i en múltiples països ja estan fent assajos clínics -Espanya entre ells- amb pacients reals.
I concloure així que no ens queda una altra que cuidar-nos molt, ser més responsables que mai i intentar ser tot l'optimistes que puguem. I ser-ho no sols per a passar com puguem aquests dies de confinament generalitzat, sinó per a poder resistir també els mesos complexos que se'ns vénen a escala empresarial i econòmic. Tret que els Governs garanteixin salaris i injectin milions i milions en l'economia a través d'avals i préstecs per a tot tipus d'empreses, tot apunta que l'impacte econòmic no serà menor.
Tot apunta, almenys ara com ara, que l'economia és molt probable que pugui repuntar a partir dels mesos de juliol o agost d'aquest mateix any. No ens queda una altra que resistir i aguantar com sigui aquests mesos buscant reduir de manera significativa la nostra estructura de despeses afectant el menys possible als llocs de treball i equips que tant ens ha costat construir.
Però, què fer mentrestant? Després d'una primera setmana de xoc, i un parell de setmanes més prenent mesures, crec que hem d'aprofitar aquesta aturada per a reflexionar realment sobre cap a on està anant el món i ser molt molt més estratègics.
En aquest sentit, existeixen cinc reflexions que m'agradaria fer-vos sobre els canvis que vénen i que el coronavirus només farà que accelerar:
1. El món serà més digital que mai
La quarantena ens ha obligat a ser digitals. Molt digitals. Mai comprem tant online -Amazon està contractant 100.000 persones per a poder donar resposta a això- o vam estar tan connectats com l'estem sent aquests dies. Però, encara que el confinament passi i sortim corrent a parcs i bars a beure i socialitzar, aquests tres graons que hem donat amb aquesta digitalització forçada difícilment els baixarem quan tot això passi.
I si la digitalització estava sent generosa en temps en algunes indústries, cada vegada seran més les empreses i els sectors que se sentiran en escac per l'arribada d'un nou futur que cada vegada s'acosta més ràpid. Estimada educació, benvolgut oci, món de la salut, sector bancari o assegurador: vénen corbes. Però, de les bones especialment per a aquelles empreses que no aconsegueixin reaccionar ràpidament davant la digitalització dels seus sectors i la irrupció de nous actors i start-ups.
2. La convergència de tecnologies i disciplines només accelerarà l'arribada d'aquest nou món
Tecnologies com la computació quàntica, el blockchain, la intel·ligència artificial, el 5G, la internet de les coses, la robòtica, la realitat virtual i augmentada, la nanotecnologia i un llarg etcètera no sols s'estan fent més comprensibles i accessibles: estan convergint per a crear un món que fins fa poc no podíem ni imaginar.
3. Tot es connecta. Tot s'integra i s'automatitza. Tot estarà en el núvol
Estem vivint en el centre dels sistemes d'informació i comunicació de les empreses una veritable revolució i veient com absolutament tot es comença a connectar i integrar-se. No hi haurà res que no es pugui mesurar, res que no es pugui automatitzar ni res que no acabi en el núvol. Al seu torn, hi ha una clara tendència a començar a automatitzar molts dels processos de màrqueting que avui dia encara són excessivament manuals. Aquesta automatització anirà de la mà de la incorporació de capes d'intel·ligència artificial que s'encarreguessin de la resta.
4. El món serà més intel·ligent que mai
I les empreses es veuran obligades a ser intel·ligents, especialment en com es relacionen amb els seus clients. Intel·ligents comercialment. No hi ha dubte que anem cap a un món on cada vegada serà més crític saber llegir i entendre els journeys dels nostres usuaris i clients. I fer-ho en temps real, per a propiciar converses i interaccions més rellevants, més oportunes i precises, on i quan el client ho desitgi. La convergència de disciplines i tecnologies com el user experience, el màrqueting automation, la personalització o la intel·ligència artificial ja l'estan fent possible i moltes empreses ja estan començant a implementar bots i automatitzar la seva missatgeria instantània com a part de la seva estratègia de relació amb els seus clients.
5. La relació entre les empreses i els seus equips haurà de canviar radicalment
D'altra banda, el treball que de manera sobtada ens ha tocat realitzar des de les nostres cases ens està obligant a pensar si la manera com treballem fins avui -amb horaris i un espai comú- tenen o tindran sentit en un futur pròxim. I aquesta reflexió haurà de venir acompanyada de la relació de confiança que volem tenir entre organitzacions i els nostres equips i la creació de majors marcs d'autonomia, llibertat i propòsit.
I de tot això ara més que mai és el millor moment de pensar i reflexionar. Per això, l'objectiu -davant aquesta crisi- no és només sobreviure, sinó fer un gran salt i aprofitar aquests mesos difícils per a avançar-nos al futur i fer-lo present. Ara és el millor moment per a ser optimistes, estratègics i sobretot audaços i decidits. Mai tindrem millor oportunitat que aquesta.
Aprofitem-la!