• Opinió
  • L'opinió
  • Namingfy, o les cinc maneres de posar nom a les coses d'Internet

Namingfy, o les cinc maneres de posar nom a les coses d'Internet

03 de Juny de 2019
Act. 03 de Juny de 2019
Marc Argemí  | VIA Empresa

Ara, mentre llegeixes aquest article, potser estàs escoltant música amb Spotify. Has arribat a la feina i portes control horari dels projectes amb Clockify. La teva botiga online la vas fer amb Shopify i coneixes qui s'ha aficionat a comprar i vendre roba trendy a Chicfy o et mous d'un lloc a l'altre demanant un Cabify. Que vols pintar? Colorfy.

Si t'ho proposes, pots acabar fins i tot fent l'Idiotify, que t'ajuda a modificar la teva pròpia veu.

No sé si tanta "y" grega va treure de polleguera el propietari de Musical.ly, que va canviar el nom i ara es diu Tik Tok.

Potser temps enrere, en temps de consolidació de la Wikipedia, en lloc de tanta "y" grega, era més socorregut posar, per exemple, el nom de Wikiloc al lloc de referència de les excursions, o obrir un portal per filtrar documents compromesos amb el nom de Wikileaks. Si qui marca moda és Instagram, podem trobar Bitgram (joc), Textgram, Tatoogram, Gym-gram, SlomoGram, per posar només alguns casos.

El nom de l'app o el negoci digital és una de les qüestions recurrents que plantegen els emprenedors en els tallers sobre comunicació d'startups als cursos de Barcelona Activa, on van passant una corrua d'emprenedors donant forma a idees innovadores, a la recerca del proper unicorn que generi un canvi disruptiu en algun sector.

"Com escollir el nom d'una empresa? De camins cap al bon naming n'hi ha molts, si fa no fa tants com camins cap a noms lamentables"

I la pregunta és senzilla: com escollir nom? De camins cap al bon naming n'hi ha molts, si fa no fa tants com camins cap a noms lamentables. Hi ha alguns senderis, malgrat tot, que per estar molt transitats són menys arriscats.

Aquí n'hi van cinc, de maneres de posar nom.

La primera, molt òbvia, és el de posar un prefix o un sufix que estigui de moda o suggereixi pertinença a un àmbit concret de coneixement. Seria el cas de la i grega, o de wiki. Però n'hi ha més: que vols apostes? Bet, de l'anglès, i se't trobarà ràpidament: Betway, Betstars, Bet365, Bwin, Betfair. Cerques feina? Job, de l'anglès també: Cornerjob, Infojobs, Job Today, Jobantalent. Vols enviar-te missatges amb algú? WeChat, Snapchat, o FireChat. És clar que també trobem casos que no compleixen aquest criteri, com Codere en el primer grup, Indeed o LinkedIn en el segon i Line o Hangout en el tercer.

Segona. En un nivell més exigent de creativitat, es pot recórrer a referents de la literatura, la història o la geografia. Elon Musk va inspirar-se en un inventor i enginyer rival d'Edison, de nom Nikola Tesla. Palantir -l'empresa d'analítica Big Data que treballa per a governs- treu el nom de l'univers creat per Tolkien: és aquella pedra que Saruman posseeix, des d'on es veuen coses que passen lluny (sense espòilers), a El Senyor dels anells. El Yahoo és un animal feréstec que apareix als Viatges de Gulliver de Jonathan Swift. Hi ha qui proposa aprendre idiomes amb una app amb el nom de l'indret on va començar això de la diversitat idiomàtica segons la Bíblia, Babbel. Un altre recurs per a poliglotes es presenta com Rosseta Stone, una de les peces més valuoses del British Museum.

Diu Wikipedia que Jeff Bezos va fer dues temptatives abans de trobar Amazon. El primer nom era Cadabra, que a algú li va semblar molt proper a cadàver. Després va provar Relentless, però uns amics li van desaconsellar perquè els sonava sinistre. Amazon ve de l'Amazones, un lloc gran i exòtic, i ell volia fer la botiga més gran del món. Ara el seu lema és que es poden trobar tots els productes de l'A a la Z: d'aquí el somriure que hi ha sota el nom, que uneix en els dos extrems aquestes dues lletres.

Tercera. Potser no cal anar tan lluny, i hom pot quedar-se en jocs de paraules més o menys afortunats. Hi ha qui posa una grafia alternativa que evoca una expressió col·loquial, com WhatsApp (que sona igual que What's up?, què hi ha de nou?, i app és aplicació) o Houzz (de house, una comunitat sobre arquitectura, decoració i llar). O directament faltes d'ortografia, com Glovo, per globus en castellà, o l'app de llogar de motos elèctriques Muving, que és com es pronuncia el moving anglès. Es pot, també, només repetir la lletra o, que queda molt bé, encara que no sempre tingui motiu: Deliveroo, Badoo o Google. O bé fer acrònims o contraccions com Airbnb (Air bed and breakfast) o Theranos, la fraudulenta companyia que prometia revolucionar les anàlisis clíniques (therapy més diagnosis).

Quarta. Una línia gens menyspreable, és dir a la cosa el nom de la cosa. Facebook ve del facebook -llibre amb les cares dels estudiants matriculats a Harvard- que existia físicament. No té res d'original, però funciona.

I cinquena i darrera: fer exactament el contrari. És a dir, posar un nom que no tingui cap sentit, però que funcioni: Apple per vendre ordinadors, per exemple. Encara que sobre aquesta poma després hagin circulat moltes teories.