Qualsevol empresa aspira a vendre més i millor els seus productes o serveis. Raó per la qual, com a pas necessari, aspira que les seves marques estiguin molt presents tant en els seus cercles d'expansió com en els de vinculació. Què són els cercles d'expansió? Aquells que et porten a situar-te a l'abast de les teves potencials clienteles: els canals de distribució i els suports de comunicació.
Què són els cercles de vinculació? Aquells que ens permeten establir vincles d'afinitat entre la marca i les seves clienteles. Per afavorir l'afinitat, les marques han de comprometre's en determinats aspectes: els seus valors, les seves actituds, la seva promesa… El seu missatge.
Les actuacions de les marques en els cercles d'expansió són per ampliar el cercle, per estar presents en més espais, en contacte amb més clienteles, més vegades i més temps. Les actuacions en els cercles de vinculació són per estar més presents en la ment de les clienteles en les quals hem decidit focalitzar-nos. Això implica que l'avanç en els cercles de vinculació és d'estrenyiment del cercle, de focalització en cercles concèntrics, per guanyar afinitat.
Les marques, per aconseguir capitalitzar i revitalitzar el seu actiu, necessiten actuar equilibradament en la interacció entre cercles d'expansió i cercles de vinculació.
Però tot això no és garantia d'èxit. Falta una cosa fonamental, el més important: l'ésser. Per estar adequadament has de tenir molt clar qui és la teva marca o qui vols que sigui, i saber que no pots ser erràtic en aquesta estructuració de l'ésser.
Com pots desenvolupar vincles d'afinitat amb una persona si la teva marca representa valors oposats als seus? I si adopta unes actituds que no generen empatia en aquest potencial client? Aquestes elementals preguntes ja ens diuen que els valors, caràcter i actituds de la nostra marca són fonamentals per aconseguir vinculació. Determinar valors, caràcter i actituds ens situa davant eleccions difícils i que condicionen l'acceptació de la marca. Podem obviar aquestes decisions, sí, però llavors ens quedem sense progressar en els cercles de vinculació. I, el que és més greu, davant l'absència de definició, pot ser que estiguem transmetent valors, caràcter o actituds diferents, i fins i tot contradictòries, en diferents suports i en diferents períodes de temps. En aquest cas, estaríem desenvolupant una marca erràtica, i llençant els diners en els cercles d'expansió.
Per progressar de forma equilibrada és fonamental definir l'ÉSSER de la marca. Començant per la definició de la seva Raó de Ser, una raó que justifiqui la seva presència social. Si no estem per satisfer una necessitat dels potencials clients, per què ens han de comprar? Això implica que nosaltres, com a gestors de la marca, hem de tenir molt clar quina necessitat anem a satisfer i a qui. Sembla obvi, veritat? Doncs estem envoltats de marques sense tenir resposta per a aquestes dues preguntes.
Clar que es pot trobar la forma d'avançar tant en els cercles d'expansió com en els de vinculació sense una actuació sistemàtica (no diré intuïtivament perquè tinc una consideració molt elevada de la intuïció, diré erràticament). Però això ens costarà diners; tota actuació de prova i error sol costar diners. I encara més important, alguna cosa irrecuperable: temps. Perquè potser no solament hem perdut temps, sinó que podem veure com el temps de la nostra marca ha passat.
Els usos del llenguatge ja ho expressen: la difusió busca expandir-se, els vincles s'estrenyen. Són les dues formes de guanyar presència, amb sentit d'oportunitat: estar més i millor, oportunament. Però això solament és possible quan està molt clar i interioritzat l'essència de la marca. El seu ÉSSER.
Per això la meva recomanació: abans de posar-te a treballar en l'augment de presència de la teva marca, pensa a dotar-la de vida. Optimitzaràs els teus recursos i guanyaràs temps.