socio-director general de Maxchief Europe

Màrqueting per a pimes globals: 'low cost' i no 'lowquality'

17 d'Abril de 2015
pep garcia
L'objectiu principal del màrqueting és dissenyar una oferta que generi valor pels clients d'una empresa establint una relació sòlida amb aquests. La funció del màrqueting és clau en aquest procés actuant dins de l'empresa com un traductor. El mercat, els clients, parlen i expressen les seves preferències i necessitats en un llenguatge, mentre l'empresa, internament, en parla una altra.

És per això que es necessita una "traducció" per tal que empresa i mercat s'arribin a entendre parlant en el mateix idioma. Una traducció que s'ha de fer partint d'un coneixement absolut dels valors, objectius, capacitats i talents d'una organització amb l'objectiu de definir una oferta generadora de valor. Això implica conèixer molt bé el mercat objectiu, els clients potencials, les seves necessitats i les ofertes de la competència.

La clau és definir una oferta que cobreixi millor les necessitats dels clients, que els generi més valor, en sentit ampli, que les ofertes competidores. I un cop definida, comunicar-la de forma directa, original i transparent, utilitzant un llenguatge entenedor pel mercat.

Comptar amb una estratègia de màrqueting és un element essencial perquè una empresa pugui assolir l'èxit en l'era de la comunicació global. El màrqueting ha de ser la base, el principi on s'ha de sustentar l'estratègia competitiva de tot tipus d'empreses, des de les grans corporacions a les mitjanes, petites i fins i tot les micro-empreses. La diferència és que, a la majoria de pimes, sobretot les de menor grandària, el màrqueting més enllà de constituir-se formalment com un departament o una funció més de l'organització, s'elabora d'una manera molt menys formalitzada.

A les pimes es fa màrqueting low cost però això no vol dir en cap cas que sigui low quality. No es disposa de recursos dedicats "només" a la funció de màrqueting. Però en aquest tipus d'empreses és fonamental que totes les persones que hi treballen comparteixin les idees clau del màrqueting, tinguin interioritzades les premisses bàsiques de producte, servei i valor. Això ens donarà un enfocament orientat totalment al mercat i a la satisfacció de les necessitats del client. Sovint la pime a casa nostra ha pecat de definir les seves estratègies de màrqueting "de dins cap a fora".

S'ha centrat massa en la realitat interna, en les capacitats internes, en allò que sabien fer internament, per intentar després "anar cap a fora" definint una oferta per convèncer els clients potencials. Aquest no és un enfocament veritablement marquetinià. El màrqueting modern supera aquesta forma de fer, establint imprescindiblement una comunicació bidireccional. Cal definir les estratègies "de fora cap a dins" i "de dins cap a fora". Hem de conèixer el mercat, les necessitats dels clients, les ofertes competidores, és a dir, hem d'anar primer a fora per després tornar a dins i, a la vista de les nostres capacitats, recursos, habilitats i talents definir l'oferta que satisfarà el client. La idea és que en funció del coneixement i de l'anàlisi de l'entorn de mercat s'elabori l'estratègia de màrqueting, i no a l'inrevés.

Les tecnologies de la informació i la comunicació han ajudat a democratitzar el màrqueting empresarial, posant a l'abast de les pimes unes possibilitats que abans estaven molt més limitades a les grans companyies multinacionals. D'aquesta manera el màrqueting que practiquen actualment les pimes pot ser altament qualitatiu i complir un requisit indispensable per a l'èxit de qualsevol campanya de màrqueting: que arribi al client/mercat objectiu i que estigui absolutament orientada a aquest. El màrqueting del segle XXI posa al client al centre, fent que aquest passi d'adquirir un producte o servei a comprar un benefici. Un benefici que es pot comunicar més ràpid i millor aprofitant les noves eines de comunicació que ens faciliten les noves tecnologies. Un exemple d'això són els vídeos virals qualitatius que ens permeten explicar amb imatges "beneficis" dels productes que d'altra manera són molt més difícils de comunicar.