I si fossis una mica més amable?

27 de Novembre de 2024
Montse Soler | VIA Empresa

Shawn Achor, a The Happiness Advantage, defensa que la felicitat no és només una conseqüència de l'èxit, sinó que és un factor que el provoca. Una de les seves idees principals és que l'amabilitat, l’actitud positiva i el somriure, no només millora el benestar personal, sinó que tenen un efecte multiplicador en el nostre entorn. Achor sosté que ser amable, estar de bon humor i somriure també genera confiança, facilita la connexió emocional amb els altres i ajuda a crear vincles sòlids. Així, quan un comercial inicia la relació amb un potencial client en aquests termes, d’entrada, està possibilitant una relació a llarg termini.

Estic molt acostumada a dirigir-me als equips de vendes amb missatges com aquests, però el que avui faré, és una crida als clients que interactuen amb comercials per demanar-los també, bones dosis d’amabilitat, somriures, actituds positives, respecte i, en certes ocasions, una mica d’humilitat. 

"Els clients obliden un fet essencial: i és que el temps, les emocions i la feina dels venedors són tan valuoses com les seves"

Recordo de quan jo era comercial, una possible clienta, la directora de persones d’una important organització a qui jo intentava vendre, que quan quedàvem per reunir-nos, malgrat ser ella qui marcava la data i l’hora, sistemàticament em tenia vint o trenta minuts a la sala d’espera. Sempre. O em plantava, això també havia passat.

Els anys i l’atzar han fet que tornéssim a coincidir, aquesta vegada com a col·legues en l’àmbit de la consultoria. I li vaig dir que la recordava molt, a ella i a la seva organització, per aquest fet. Em va dir que tenia raó i que no era un tema personal, que era cultura d’empresa, així els proveïdors sempre sabien quin era el seu lloc.

Sovint, quan tenim reunió amb un client, ens trobem esperant estones inacabables, plantats sense previ avís o tractats amb certa condescendència, tot i que som allà perquè tenim una cita. En aquestes situacions els clients obliden un fet essencial: i és que el temps, les emocions i la feina dels venedors són tan valuoses com les seves.

Així, doncs, clients del món, permeteu-me fer-vos algunes peticions: 

  • Tracteu la persona que us ve a veure amb amabilitat i respecte: si heu acceptat fer una reunió, compliu amb el compromís. Fer-la esperar o directament no atendre-la  perquè “se us ha complicat el matí”  és una falta total de consideració que podria ser evitada amb una mínima planificació i interès.
     
  • Presteu-li atenció: encara que d’entrada no tingueu intenció de comprar, escoltar, sempre us pot aportar noves perspectives. I, si no encaixa amb les vostres necessitats, només cal dir-ho de manera cordial i amable, sense menyspreament. 
     
  • Agraïu la seva visita: preparar bé una reunió, investigar sobre l'empresa i traslladar-se fins a la vostra oficina són passos que impliquen temps i dedicació. Un simple "gràcies" amb un somriure amable pot ser molt valuós i confortable per aquesta persona.

I posats a fer peticions, si algú us escriu un correu personalitzat sol·licitant aquesta entrevista, i ho fa de manera curosa i professional, que ha dedicat temps a preparar-lo, si us plau, responeu-li. Encara que sigui per dir-li “moltes gràcies, no m’interessa”. Són pocs segons que marcaran una gran diferència en l’estat d’ànim de la persona i en la percepció que es fa de vosaltres.

"Un simple "gràcies" amb un somriure amable pot ser molt valuós i confortable"

Les relacions comercials són entre empreses, però les fem les persones. No cal contractar el que us ofereix qui us ve a veure, però sí que està a les vostres mans ser amables. A vegades, les vostres paraules reconfortants o un somriure sincer poden canviar l’estat d’ànim d’aquella persona que, sovint, se’n va havent fracassat.  

I a la gran majoria que ja ho feu, moltes gràcies pel vostre temps i la vostra actitud.