Els que sigueu programadors segur que coneixeu StackOverflow.com. És el lloc web de la comunitat en línia per a programadors i desenvolupadors informàtics. El seu nom deriva d’un error informàtic derivat de la mala gestió de la memòria per part d’un programa que fa que una pila (stack) de dades es desbordi (overflow) i que el programa es bloquegi o falli.
A Stack Overflow, els usuaris poden compartir preguntes i respostes sobre problemes de programació. Així, els programadors poden obtenir ajuda i solucions a problemes específics en diferents llenguatges de programació. També és una font útil per aprendre sobre les millors pràctiques i les tecnologies més recents en el camp de la programació.
El Mobile World Congress que acaba avui és també això: un lloc on hi trobem solucions basades en la tecnologia a problemes específics en diferents llenguatges, en aquest cas, naturals; llenguatges de tot el món. Hi he passat aquests dies i us en volia fer el meu Stack Overflow particular.
La presència femenina és superior a la d’altres anys al Mobile World Congress i és infinitament superior a la de l’ISE, el darrer gran congrés de tecnologia de fa un mes
Em trauré ràpidament de sobre les xifres dels 80.000 assistents, els 2.000 expositors, els 2.000 ponents i els 350 milions d’euros que deixa a la ciutat (que ni vostè ni jo no veurem de manera directa). Només destacar que els 80.000 assistents previstos —demà en sabrem la xifra final— ho són perquè els congressistes i expositors asiàtics han pogut assistir a Barcelona com ans solien, el primer cop des del 2019. Però sí que us hi afegiré una dada totalment subjectiva: la presència femenina és superior a la d’altres anys i és infinitament superior a la de l’ISE, el darrer gran congrés de tecnologia de fa un mes encara no.
Remarco la importància de la subjectivitat perquè amb un congrés de les dimensions del MWC —recordem-ho, més de 2.000 empreses participants— és impossible ser objectiu; si ho proves per força acabaràs amb un Stack Overflow mental. És per això que de MWC n’hi ha tants com persones i que les llistes de novetats o d’allò més destacat no tenen cap sentit. Em fa gràcia aquests dies comparar els destacats de cada mitjà amb els dels gurús i amb els meus propis. Els horòscops dels diferents diaris són més coherents.
Seguint amb la subjectivitat sempre és interessant veure com l’ombra dels absents es projecta al congrés. Des del 2007 —l’any de l’iPhone— el paper de gran absent-present l’havia fet sempre Apple. La marca de la poma mai no participa en esdeveniments d’altres, però sempre els condiciona. Només cal donar un tomb pels estands dels grans fabricants asiàtics per comprovar com tots els mòbils volen ser un iPhone quan siguin grans. Cada any presenten millores incrementals que miren de reüll les que fan a Cupertino.
Dic que el paper de gran absent-present l’havia fet Apple perquè aquest any no ha estat així. Amb el boom tecnomediàtic de la IA, aquest any l’ombra allargada ha estat la d’OpenAI i el seu ChatGPT. He assistit a presentacions sobre educació, drets digitals, computació quàntica, el futur de l’esport, innovació, inversions, salut i no sé quantes coses més i l’aposta no era de si en algun moment es parlaria dels grans models de llenguatge i de l’aprenentatge màquina sinó de quant trigarien a cantar ChatGPT. També us he de dir que durant molts anys la IA —junt amb el 5G— havia estat el comodí del congrés i que per fi aquest any hem començat a veure’n aplicacions reals a problemes concrets.
La marca de la poma mai no participa en esdeveniments d’altres, però sempre els condiciona. Només cal donar un tomb pels estands dels grans fabricants asiàtics per comprovar com tots els mòbils volen ser un iPhone quan siguin grans
Tres exemples en són acceXible, Factic i Mitiga Solutions, tres empreses que em van acompanyar en una taula rodona sobre la IA i el seu impacte social. Tenen en comú que són tres empreses catalanes molt joves que utilitzen la IA amb tecnologia feta aquí, però que té un impacte global. A acceXible fan detecció i seguiment de malalties identificant biomarcadors en la veu de les persones. Per entendre’ns, amb només una conversa telefònica i en qüestió de minuts el sistema és capaç de detectar si la persona que parla pateix de depressió, angoixa o d’un deteriorament cognitiu com alzheimer, parkinson o un ictus. A Factic, al seu torn, utilitzen models basats en dades per a predir la demanda en diferents escenaris. Utilitzen dades pròpies dels processos interns de fabricació i distribució de l’empresa i les creuen amb dades meteorològiques o comportamentals del mercat de destí. Això permet a les empreses ser més eficients a l’hora de planificar la producció. És allò de “carrers molls, calaixos eixuts” però amb dades i IA. A Mitiga Solutions utilitzen les dades massives i la IA i la computació d’alt rendiment —superordinadors com el Mare Nostum— per a fer simulacions climàtiques per a preveure escenaris futurs. Empreses com Rolls Royce, l’OTAN, la Creu Roja o la NASA n’utilitzen els seus serveis.
Aquest només és un tast del que hi hem —hi he– pogut veure; el meu Stack Overflow diguéssim, un Stack Overflow que és mental després de tres dies de congrés i de tantes reunions, trobades, conferències i impactes visuals.
Me’n vaig a tocar la guitarra.