Fa uns quants anys que vaig al MWC i us he de confessar que la tecnologia que s'hi veu m'interessa més aviat poc. Mòbils que funcionen en una peixera, d'altres que es veuen en 3D, miralls que et diuen com t'has de maquillar, duren exactament els dies que dura el congrés. També hi he vist la tele, la casa i la ciutat d'un futur que si ha arribat, ho ha fet molt mal repartit. Aquella nevera que truca al supermercat quan veu que ens faltarà llet per esmorzar continua essent una idea platònica de nevera.
Un altre aspecte que he observat tots aquests anys de MWC és el ritual de presentació. Quan dos desconeguts es troben, fins i tot abans de mirar-se als ulls, procedeixen a mirar-se els respectius identificadors, badges en firaire correcte, per saber qui ets. El nom i cognom són poc rellevants més enllà de per jugar a endevinar d'on ve el nostre interlocutor. El que compta de veres és de quina casa és. Ser de cal Google, cal Microsoft o cal Samsung et dóna un estatus que altres temps tingueren els de cal Nokia.
Però com sovint passa en els discos de vinil la cara B és la bona.
Del MWC trobo poc interessant la tecnologia que s'hi veu i en canvi m'interessa molt la que no s'hi veu: les tecnologies invisibles que són les realment importants. Més capacitat, més velocitat, més megapíxels i l'obsolescència programada que se'n deriva són l'esquer, l'èxit de la cara A del vinil, mentre que les interfícies, les dades, la programació i les xarxes sense fil, que hi ha al darrere són els veritables protagonistes del MWC tot i ser invisibles. O precisament perquè en són.
Les tecnologies que ens canvien la vida són aquelles que no ens adonem que hi són però que en percebem la seva absència. Proveu de desconnectar les dades mòbils del vostre telèfon durant un dia i veureu fins a quin punt les xarxes sense fils han canviat la nostra vida.
I això també passa amb les persones. Allò que més es veu, el llinatge del seu identificador –Google, Microsoft o Samsung– és rellevant però com passa en tecnologia allò que no es veu sovint ho és més. A la cara B d'un venedor hi podem descobrir l'Instagram d'un viatger, un emprenedor que acaba de llançar una app o un blogaire influent, tot és qüestió de remenar bé i no quedar-nos amb l'èxit del moment, com en els discos.