socio director de Zinkdo

No creiem en els Reis Mags ni en Santa Klout

06 de Juny de 2015
Victor Puig

Gràcies a l'amable invitació de Mando Liussi hem tingut l'oportunitat de participar en una taula rodona que sota el títol "Digues-me el teu Klout primer i parlem de reputació digital després" va reunir a professionals especialitzats en la Gestió de la Reputació Online o la Marca Personal com Cristina Aced, Cèlia Hil i el mateix Mando Liussi. El context: aportar idees i debatre-les en el marc de les accions de divulgació de Barcelona Activa.

La nostra postura a Zinkdo és bastant clara: Klout és una eina sobrevalorada, útil per a algunes coses, però en absolut definitòria de quin és el nivell d'influència d'una persona (o marca o empresa) en el seu ús de les xarxes socials. A què es deu aquesta opinió? A la pròpia evolució de Klout…

Els més veterans recordaran que quan va sorgir, Klout mesurava la influència a Twitter d'un compte concret. Estem parlant de l'any 2008 i en aquest context Klout va ser un dels primers algoritmes que es va atrevir a combinar seguidors, seguits, mencions i retweets per arribar a calcular el grau d'influència d'un usuari concret. El problema és que ho mesurava tan de tant en tant (cada quinze dies, més o menys), i que els comptes podien bullir d'activitat entre dos períodes de mesura sense veure aquests pics reflectits a l'eina. I van començar els canvis…

Klout va accelerar el seu algoritme, i va passar de ser molt lenta a ser massa ràpida: l'índex Klout pujava i baixava en una proporció "massa" directa al volum de tuits. Si deixaves de tuitejar uns dies, perdies Klout. Avui segueix sent així. Paradoxalment, potser aquests dies que tuitejaves menys és precisament perquè estaves fins al capdamunt de feina. I la cosa va anar a pitjor.

En el període 2011 a 2013 Klout va incloure altres xarxes socials en el mateix índex. És el mateix usuari el que alimenta el seu perfil amb les xarxes socials que vulgui. I aquest és un del problemes més greus: I si ets molt influent en una xarxa però no uses les altres dues? Doncs Klout baixa la teva puntuació. I si ets rellevant en dues xarxes diferents que uses per a coses diferents? Doncs la teva puntuació puja…

El que hem pogut comprovar és que l'índex de Klout facilita que qualsevol faci trampes: premia els comptes que tuitegen molt (és fàcil tuitejar molt sense dir res), valora de forma molt alta els likes a Instagram (tenen a veure les teves fotos a Instagram amb la teva influència a Twitter?) o si tens molts "amics" a Facebook (els teus amics estan interessats en la teva empresa?).

Klout és útil per tenir una referència orientativa que et permeti comparar, per exemple, un grup d'empreses del mateix sector a les xarxes socials. O, sobretot, per veure com evoluciona una mateixa marca que al llarg d'un període ve usant en Klout les mateixes xarxes socials. Però tenir més Klout no significa necessàriament tenir major reputació: de vegades significa només més dedicació a fer soroll a les xarxes socials que a complir objectius de negoci.

Aquí teniu la presentació que vam utilitzar a la xerrada:

 


Víctor Puig i Pepe Tomé publiquen regularment els seus articles al blog de Zinkdo.