Soci-director general de Maxchief Europe

El nou lideratge

20 d'Abril de 2020
pep garcia

Quan, ja fa més d'un any, vam decidir que la nostra empresa, Maxchief Europe, participés en l'estudi Des del lideratge per valors a l'impacte holístic. Com poden les empreses fer un món més feliç?, mai haguéssim pogut imaginar l'impacte que tindria en les nostres vides, en les nostres relacions personals i en les nostres empreses la crisi generada per la COVID-19.

 

Aquest estudi, del qual la nostra companyia en forma part junt amb altres pimes catalanes, s'està duent a terme pel centre d'estudis EU-Asia Global Business Research adscrit a EADA Business School, i té com a objectiu la generació de coneixement pràctic sobre com el lideratge i la cultura corporativa a les pimes afecten el rendiment a través del benestar a la feina. Es pretén analitzar l'impacte holístic que generen els diferents tipus de direcció i cultures corporatives a les pimes, entenent com a impacte holístic aquell que provoca efectes sobre l'àmbit econòmic, social, ambiental i psicològic-emocional de les persones. Dit en paraules més planeres, aquest estudi és una gran oportunitat per entendre els mecanismes de generació de benestar de les persones a l'empresa, així com per analitzar l'alineació entre els valors personals i els valors corporatius. Si les persones se senten felices i ben tractades en una organització, s'identifiquen amb el projecte i hi ha una alineació de valors, l'impacte en el rendiment i la sostenibilitat de la companyia és clarament positiu.

L'estudi ha estat una gran oportunitat per reflexionar sobre totes aquestes qüestions i en altres de noves que ara sorgeixen, en aquests moments cal pensar en l'impacte que tindrà la crisi de la COVID-19 en les nostres persones i en les nostres organitzacions. Ens enfrontem a la situació més complexa a escala professional, mai viscuda pels empresaris i directius que estem actualment en actiu. D'un dia per l'altre, l'activitat de moltes de les nostres empreses ha passat a ser gairebé zero o, directament, zero. Moltes companyies hem hagut d'acollir-nos als ERTOS per causa de força major i, a més, la major part o la totalitat dels nostres equips han passat a estar confinats a casa, alguns teletreballant, d'altres temporalment a l'atur, davant d'una situació única, sense precedents, que genera incertesa i patiment.

 

Quin impacte tindrà aquesta situació en els individus i en les nostres organitzacions? Com influirà aquesta situació en els valors de les nostres persones i en les cultures corporatives? Com haurem d'adaptar-nos les empreses a aquests canvis? Quins estils de lideratge seran necessaris per sortir d'aquesta contingència? Sembla que l'etapa postCOVID-19 portarà grans variacions en l'estil de treballar, en els espais físics i en les relacions entre els individus. En última instància això afectarà als estils de lideratge i a la importància dels valors en les organitzacions.

Un fenomen que s'ha accelerat durant aquesta crisi és el teletreball. Fins ara ens imaginàvem l'empresa com un espai físic concret i compartit. A partir d'ara, s'iniciarà una evolució cap a un estadi on les companyies seran xarxes de persones interconnectades que treballaran des de diferents ubicacions. En aquest context, les organitzacions requeriran estructures més flexibles, més modulars i, probablement, més horitzontals.

Fins ara la cultura d'empresa anava molt lligada al clima laboral, que s'expressava en el lloc de treball. A partir d'ara la cultura corporativa ja no s'expressarà en els llocs de treball físics, sinó que seran els valors d'empresa que faran de lligam entre les persones i l'empresa. Compartir un propòsit, un perquè, serà fonamental. El grau d'alineament entre els valors de la persona i els de l'empresa serà clau. Si perd importància l'espai físic, el concepte de companyia passarà a ser més eteri i caldrà que les nostres persones tinguin una consciència més forta d'interdependència. La connexió no presencial és una forma de connexió més elevada, una connexió més immaterial. Precisament per això, el lideratge s'haurà de basar en els valors, en el propòsit i en la confiança. Aquesta nova situació requerirà un nou tipus de lideratge, un lideratge basat en la motivació, en la creació d'una visió compartida i l'orientació als canvis a través de la inspiració. En definitiva, un lideratge més transformacional i menys transaccional.

"A partir d'ara la cultura corporativa ja no s'expressarà en els llocs de treball físics, sinó que seran els valors d'empresa que faran de lligam entre les persones i l'empresa"

Des del nostre confinament obligat no podem deixar de preguntar-nos quan podrem tornar a la vida normal, com serà el dia que tornem a reprendre la nostra vida professional, què haurem après de tot això. També em pregunto com es generarà el benestar a l'empresa en aquest nou marc, com serà aquesta nova companyia feliç. No puc parar de pensar què els hi diré a les nostres persones la pròxima vegada que tornem a tenir l'oportunitat d'estar tots junts, físicament. El que estem vivint tindrà un abans i un després pel món, per les persones i per les organitzacions. El que era vàlid ahir, ja no ho serà demà. Caldran nous lideratges a la política, a la societat i a les nostres organitzacions. Tant de bo estiguem a l'altura de les circumstàncies i trobem els lideratges necessaris per construir un món millor.