economista y emprendedora

Nous models de negoci en l'economia digital

31 d'Octubre de 2014
Joana Sánchez

Fa uns dies vaig tenir la sort de participar en la taula rodona: Nous models de negoci en l'era digital en el Liber 2014 al costat de Laura Ceballos Watling, Javier Celaya i Eva Guell. Vam poder realitzar una interessant anàlisi sobre l'evolució de l'e-commerce i dels models de pagament en l'era digital i reflexionem junts sobre les noves tendències i oportunitats de la venda de continguts a través de la xarxa que estan a l'abast dels professionals del món editorial.

Internet, les tecnologies disruptives i la nova economia digital han impactat en tota la nostra societat, transformant institucions, ciutats, l'educació, la medicina, el transport, el sistema financer, el treball, la democràcia, la seguretat… És el que anomenem l'era de la intel·ligència connectada. I per descomptat, estan transformant els models de negoci de la major part dels sectors empresarials.

En concret, el sector editorial i de continguts ha estat un dels quals major impacte ha tingut la revolució digital i gràcies a l'estudi dosdoce.com vam poder debatre els nous models de negoci que el sector dels continguts està experimentat i que poden aplicar-se a la major part de sectors econòmics en la nova economia digital: 

 

1. Micropagaments 
Pagament per una transacció d'un producte o servei com el pagament de continguts fraccionats com Slicebooks que permet descarregar capítols o eChapters, amb una plataforma d'autoedició per a editors o autors alhora que permet reeditar, transformar, fragmentar o combinar. 
2. Pagament per consum / Pay per View
Pagament segons allò vist, consumit o utilitzat amb exemples com Wuaki o Netflix, plataforma de pel·lícules que en 2013 comptava amb més de 32 milions de subscriptors i en 2014 ha captat 2,25 milions. Medici.tv plataforma per a la visualització d'òperes i concerts, Next Issue Mitja plataforma de revistes digitals o Oyster amb més de 100.000 llibres. 
3. Subscripció
Pagament recurrent per un ús o compra del producte o servei com GameFly, el Netflix dels videojocs, per 15 euros al mes poden finalitzar un joc o 22 euros per dos jocs. Spotify amb 40 milions d'usuaris i 10 milions de pagament per subscripció per 10 euros més o model Freemium/Premium de 10 hores al mes gratis. El Financial Estafis disposa de 665.000 subscriptors dels 2/3 són digitals o New York Estafis amb 800.000 subscriptors del diari en paper. En 24Symbols, Nubico o Kindle Unlimited es paga una subscripció mensual o anual entorn de 9 euros al mes per la compra de llibres digitals. 
4. Membresía
Model de negoci basat en el sentit de pertinença com un club o comunitat. El pagament de subscripció inclou no solament el producte sinó serveis o privilegis addicionals com els oferts per les publicacions digitals Pando sobre notícies tecnològiques o SLate sobre actualitat política. 
5. Freemium-Premium
És el model de negoci per excel·lència a les xarxes socials, on existeix una part de contingut i serveis free i una altra de pagament com en LinkedIn, Womemalia, FLickr, Dropbox, iCloud. També videojocs com Angry Birds o Star Wars han utilitzat aquest model de negoci.
6. Publicitat inserida
És una variant del model Freemium, consistent en què la part gratuïta conté publicitat. En el cas d' Ebookplus l'autor cobra el 35% de la publicitat inserida en els llibres oferts gratuïtament. 
7. Accés Obert
L'accés obert o Open Acces (OA) ha representat el 50% dels articles de revistes acadèmiques publicats entre 2008-2011 en la majoria de països. 
8. P2P – MOOCs
Aquest model és part de l'economia col·laborativa, l'intercanvi entre iguals. En el cas de l'educació, els MOOCs (Massive Open Online Course) han tingut un fort desplegament com Khan Academy amb 70 milions de lliçons escolars i més de 2.500 tutorials en Youtube i un milió d'alumnes al mes. Altres exemples en altres sectors com Uber,Cabify, Zypcar, Blablacar o Airbnb


9. Altres models de negoci més innovadors com:

 
  • Paga el que vulguis o donació com leedona.com on pagues el que vols per llegir. Bundle o l'oferta de paquets de productes o serveis com Humble Bundle paquets de joc.
  • Crowdfunding com les plataformes Kickstarter, Verkami o Lanzanos. Existeixen 344 milions de llars disposades a realitzar petites inversions en negocis de crowdfunding . En 2013 es va finançar a tot el món 1,2 milions de projectes.
  • Gamification com a model de negoci que incrementa la conversió i fidelització com Autodesk que va incrementar el 40% l'ús i el 15% la fidelització. Segons Gartner, en 2015 més del 50% les organitzacions que administren processos d'innovació utilitzaran la gamificació.
  • E-commerce. Segons Paid Content el 39% dels lectors compren en les webs de les editorials i el 25% en pàgines d'autors. Els fabricants de qualsevol sector hauran de crear les seves pròpies plataformes de comerç electrònic. A Espanya, en 2013, tenim un 70% de penetració d'Internet, 35% dels internautes compren online i 85.000 tendes online amb un 20% de visites a través del mòbil; més del 50% del creixement.
  • Autoedició. L'autoedició va créixer un 79% en un any a Regne Unit. Book Country va ser un dels primers casos de gran editorial que crea la seva pròpia plataforma d'autoedició així com Amazon Kindle Direct Publishing o Bubok, plataforma d'autoedició online que permet editar, publicar i vendre llibres sota demanda, tant en format paper com a digital.
  • Big Data. La publicitat online no genera suficients ingressos com per sustentar el negoci de les publicacions pel que els models de Big Data poden ser una bona font d'ingressos per a ells.
  • Prosumer. First to Read convida als lectors a llegir les "galerades" digitals del que van a ser les següents novetats editorials i en Red Lemonade els propis lectors poden guiar el curs d'un llibre mitjançant les seves recomanacions i comentaris.


En resum, la conclusió del nostre debat va ser que per competir en aquest nou entorn altament competitiu i globalitzat hem de mantenir una cerca constant en:

1. Un excel·lent coneixement dels teus clients.
2. Un innovador servei d'atenció.
3. Una extraordinària experiència del client, co dissenyada amb ell.
4. Una major flexibilitat, connexió i transparència de les empreses.
5. Uns empleats més formats en les noves professions digitals i més empoderats.
6. Un nou lideratge més obert.

És necessari accelerar el procés de transformació digital de les empreses espanyoles per situar al client en el centre, re imaginant l'experiència d'un client global i creant nous models de negoci més rellevants per als mercats actuals. No oblidis que el nou client en la seva adaptació al món digital opta per definir-se com un membre actiu, format digitalment i connectat en la relació comercial.

Joana Sánchez publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables".