presidente 22@network bcn

Passat, present i futur del 22@

25 de Gener de 2017
Act. 25 de Gener de 2017
Xavier Monzó

El 22@ Districte de la Innovació és un projecte que aixeca arreu i alhora l'interès d'urbanistes, d'Administracions, de grans empreses, d'universitats, d'inversors i d'emprenedors. A tall d'exemple, l'Associació 22@network bcn ha rebut el 2016, per explicar la seva visió del projecte, missions de quatre continents. Després de 14 anys de vida, l'associació està integrada per més de 100 entitats: Universitats, centres tecnològics, grans empreses, pimes, emprenedors, ... i un de cada cinc treballadors del districte (95.000 persones) està en una empresa associada a 22@network bcn.

Què aporta l'associació al Districte 22@ i a la ciutat? Construir i projectar un districte innovador, impactar en la competitivitat dels seus associats i arrelar en un territori urbà des d'un vessant socialment responsable. I ho fem amb una visió oberta, integradora i amb xarxa, generadora d'un nou ecosistema empresarial innovador i socialitzador. Les nostres comissions de treball busquen crear aquesta interrelació necessària entre les persones i les diferents empreses i entitats del districte i de l'Associació. Aquestes interrelacions personals són les que fan connectar l'ecosistema d'Universitats, centres tecnològics i empreses.

Quant al model d'èxit del 22@, podem esmicolar quins han estat els factors clau -tot i que parlar de quins són serà sempre una opinió molt interpretable, inexacta, incompleta i injusta, ja que són necessaris si es vol projectar un escenari de futur. Des del 2004 hi han uns fets fortament compartits i que han estat condicions d'entorn:

 

En primer lloc, les empreses, centres tecnològics i Universitats hem actualitzat la visió sobre on i com l'R D i i, en particular, la innovació és més generadora de valor. La innovació és ara un procés de diàleg dintre de les mateixes organitzacions i especialment de diàleg entre l'organització i el seu entorn. Els models d'innovació oberta, cooperativa i connectats amb Universitats, centres tecnològics, emprenedors, talent, diversitat i entorns de clients i consumidors està esdevenint majoritari. Aquests models d'innovació, que requereixen molta densitat d'agents, provoquen ineludiblement que la innovació estigui buscant cada vegada més entorns urbans on desenvolupar-se.

En tercer lloc, les tecnologies i la hibridació estan al centre del tsunami que ens afecta: moltes són les indústries que estan sent alterades pels grans canvis que estem vivint. I el rol de les tecnologies en aquests canvis és doble: exogen, perquè milloren els processos i aporten innovació contínua; i endògens, perquè aporten innovació disruptiva en els nous models de negoci.

Amb aquests fets d'entorn hi ha actuacions que podem dir han fet del 22@ Districte de la Innovació sigui un paradigma a seguir: En primer lloc, s'ha estat visionari respecte a les tendències econòmiques i socials: de les tecnologies, de la innovació i dels clústers del model quàdruple hèlix. El model de transformació urbà, social i econòmic podria haver visionat altres sectors finals, àmbits; però va saber apostar per la innovació, les hibridacions de diferents clústers, les activitats intensives en coneixement i la importància de valors lligats a vinculació a un territori específic.

En segon lloc, el 22@ ha estat impulsat més o més simultàniament per set tipologies d'agents diferents. Hi ha districtes d'innovació que els pot impulsar una gran empresa o que poden construir-se sobre la voluntat d'una Administració local. Doncs bé: han marxat de la mà els Governs locals, els desenvolupadors immobiliaris i propietaris, els centres de recerca, les grans empreses tractores, les Universitats, i les incubadores i acceleradores empresarials. Això és clarament una diferència paradigmàtica respecte a altres iniciatives.

En tercer lloc, des del seu inici l'Associació (que integra la massa crítica de molts dels agents que anteriorment hem comentat) ha coordinat les seves actuacions amb els diferents Governs municipals i ha col·laborat, i col·labora, amb les entitats i activitats que es desenvolupen en el districte.
I ara, què? Doncs ve una major acceleració i concentració d'activitats en el districte de la innovació, donada l'evident intensificació de la transformació digital en tots els sectors i la continuació de la visió de la innovació col·laborativa. Això ens pot generar molts riscos, però hi ha dos que considerem especialment importants i l'èxit del projecte no ha de pervertir-lo.

L'èxit del projecte requereix que existeixi diversitat d'agents. A l'ecologia del 22@ han de poder conviure emprenedors i petites empreses conjuntament amb centres tecnològics, grans multinacionals i Universitats. Necessitem espais funcionals que facilitin la sociabilitat i assumibles econòmicament especialment per emprenedors i petites empreses. Un cost elevat en els espais els expulsarà del Districte. En l'ecologia no poden faltar esglaons: els emprenedors han de tenir la possibilitat de convertir-se en petits empresaris al 22@. I els petits empresaris evolucionar a mitjans. No podem discontinuar aquesta evolució.

A més, el 22@ és un sistema connectat i complex. Aquest també és un vector d'èxit. Però això també ens condiciona. Les decisions que es vulguin prendre han de ser sota un prisma global i no afectant cadascun dels components per separats. Per exemple: cal atendre a la importància dels espais en la sociabilitat entre les persones, la importància de la sociabilitat en la generació d'ecosistemes, la importància dels ecosistemes en els models d'innovació, la importància d'aquests models en la competitivitat i la responsabilitat de les empreses en l'impacte social i econòmic que actuarà sobre el territori. I tota aquesta cadena del projecte relacional cal impulsar-ho de forma integrada i aquí està l'associació 22@network per impulsar el nostre rol de constructors d'identitat d'innovació, generadors de coneixement.

L'Associació treballarà per reduir aquests riscos i veure'ls com oportunitats d'actuació. Treballarem amb més intensitat l'Ecosystem 22@, eina de l'associació per consolidar el trànsit dels emprenedors fins a empresaris. O la millora de l'impacte social i econòmic en el districte i per establir el marc estratègic d'interlocució amb les institucions públiques i privades pel 22@ i, especialment, pel futur 22@ 2.0 (zona nord). Hem de proveir més espais i amb la mobilitat necessària perquè siguin més pròxims.

Com va dir el president sortint Ramon Salabert el dia que em va cedir el relleu, "si no existís el 22@network bcn, hauríem d'inventar-ho".