profesor de Psicología del consumo a ESCODI

Per què el 'Black Friday' ha triomfat aquí?

25 de Novembre de 2016
Albert Vinyals

El 2015 ens vam convertir en el tercer país d'Europa, després d'Anglaterra i Romania (!) on el Black Friday més èxit va tenir. Els dos principals motius són, primer, que se n'ha parlat moltíssim i com que som "animals socials", si el grup pressiona normalitzant una conducta, l'acabem adoptant com a hàbit. El segon, que aquestes promocions compleixen l'acrònim CRUP (Comoditat, Rapidesa, Utilitat i Preu) buscat pels consumidors que no parteixen d'un consum sostenible, que són la majoria: Còmode, sobretot si comprem online i no hem de fer cues; comprar descomptes online també és Ràpid; els descomptes ens beneficien, per tant ens són Útils i, finalment, el Preu és atractiu, ja que percebre que estem estalviant fa sentir-nos millor comprant.

Pel comerç de proximitat, és una bona idea fer el Black Friday? Al nostre país, el principal inconvenient d'aquesta festivitat comercial és que coincideix amb l'inici de la campanya de Nadal, que de mitja, suposa el 20% de la facturació anual del sector del comerç i fer-ne unes rebaixes prèvies els pot fer desplomar els marges de benefici.

Tal com hem vist a l'Enquesta sobre la Salut del Comerç (ESCO), realitzada per ESCODI, les vendes del Black Friday durant el 2015 van pujar pel 50% dels comerciants, el que podria semblar una dada excel·lent. El problema és que el marge comercial només va créixer pel 8% d'ells i, en canvi, va baixar pel 29%.

El consumidor s'està acostumant a comprar sempre rebaixat: low-cost, outlets... i això mina els beneficis de les empreses. A més, si els establiments fan descomptes permanents, acabaran per no tenir cap efecte en la ment del consumidor, sobretot si en comptes de fer un sol dia, s'allarguen els descomptes tota una setmana. La conseqüència és que en molts productes, si no hi ha descomptes, no es compren.

Per aquesta mateixa raó, i tal com hem vist a l'ESCO, les rebaixes d'hivern també estan perdent força pel consumidor. El fet que només el 27% dels enquestats les comencessin després de Reis, ajuda que deixin de tenir sentit. Així, aquesta política de descomptes permanents afectarà les vendes de Nadal i a les rebaixes de gener, que cada cop tenen menys força d'atracció.

I ja hem passat el Brown Thursday, que són les rebaixes prèvies al dia d'Acció de Gràcies; ara arribarà el Cyber Monday, que encara no ha agafat embranzida a casa nostra; o el Super Saturday, que segueix sent un bon dia de vendes nadalenques, però aquí encara no l'hem batejat i li seguim dient "últim dissabte abans de Nadal".

El Black Friday sí que serveix per aprendre el nom dels dies en anglès, però, bromes a part, a la llarga pot acabar sent molt perjudicial per a les pimes que cal recordar que representen el 99% de les empreses del nostre país, les quals estan perdent l'important marge de benefici que representen les vendes al Nadal.