emprendedora y presidenta de Adigital

Posa un major de 45 anys a la teva startup

15 de Març de 2017
Elena Gómez
Com a empresària i treballant a Internet i al món de les startups des de fa 20 anys, poques vegades veig persones majors de 45 anys. M'encanta el meu sector però aquesta és una de les pitjors coses que constato. El 99% de les persones que hi treballen tenen menys de 35 anys. Tanmateix, la realitat és que les persones amb diners i influència són majors de 45.

Per això quan vaig llegir aquest article de Tom Goodwin em vaig decidir a escriure sobre el tema. De vegades les persones més joves menyspreen la visió, la creativitat i la saviesa dels més grans. I això suposa un gran problema per la falta de visió estratègica. Es necessita "saviesa i experiència" per adonar-se de l'important que és la "saviesa i l'experiència". Molts joves líders, com poden buscar alguna cosa que no coneixen?

Des que va començar Internet a la fi dels 90, la gent poc a poc va anar pensant que només els joves entenien el món digital i van anar relegant la gent més gran fora de les startups.

La conclusió és que hem oblidat el que és tenir a l'empresa algú que, objectivament, sap més. Algú que entengui els problemes dels clients reals i que, per sobre de tot, pot veure els canvis i la seva adequació en els negocis, en el màrqueting i en el context de dècades del que ha succeït abans durant anys.

Hi ha molta experiència i saviesa concentrada en gent de 50, 60 i 70 anys. Obama va contractar a tots els seus assessors amb una característica en comú: la majoria tenien més de 60 anys.

Heu vist la pel·lícula El becari? Em va encantar. En ella, Robert De Niro interpreta un jubilat que, fart de passar la seva nova vida sol i avorrit, decideix entrar en un programa de becaris per a una jove empresa de comerç electrònic liderada per una empresària jove. Ella, que al principi el menysprea per considerar-lo innecessari, acaba adonant-se de la importància positiva per al negoci de la seva saviesa, igual com la de tantes altres persones grans.

Quan obrim un procés de selecció en les startups, moltes vegades rebutgem gent només per la seva edat. En canvi, contractem persones molt joves amb molt poca experiència tan sols perquè pensem que entenen millor el món digital i donen una imatge juvenil i fresca de l'empresa.

I això sense adonar-nos que el 50% de la població té més 50 anys i que, a més, són els que tenen més nivell econòmic i representen un alt percentatge dels consumidors. Tenir gent en les nostres plantilles que entengui bé aquest segment és de vital importància.

Per comprendre el present, cal conèixer la història i d'on venim. Això evita cometre errors. Un candidat de major edat pot ser que no tingui les destreses tecnològiques d'un nadiu digital, però aporta anys d'experiència que no es poden ensenyar ni substituir.

Philip Lenowitz, director de recursos humans del National Institute of Health (INH) dels Estats Units, subratlla la tendència que indica que cap al 2020 l'envelliment de la població farà que aproximadament el 25% de la força de treball seran majors de 55 anys segons les dades de l'Oficina d'Ocupació nord-americana. Així doncs, no està de més apreciar alguns avantatges que ofereix a una empresa un treballador de més edat.

1. Tenen habilitats de lideratge. Són bons líders gràcies a unes habilitats comunicatives millors que les dels seus col·laboradors més joves. A més, la gent més gran dóna molta importància a la comunicació cara a cara en els negocis, cosa que de vegades obliden els joves.

2. Estan concentrats. Les persones grans han treballat durant tota la seva vida i no estan buscant "la següent oportunitat" com els joves. S'han enfrontat a les millors i pitjors situacions que qualsevol companyia experimenta i això és de gran valor.

3. Són lleials. Atès que la majoria estan satisfets amb el seu treball, tendeixen també a romandre més temps a l'empresa. Si tenim en compte la gran quantitat d'hores que invertim en les empreses a formar als equips, això suposa un gran avantatge.

4. Tenen àmplies xarxes de contactes. Porten molts anys al mercat i han tingut més temps de conèixer i treballar amb persones de diferents àmbits. Això és molt important per al desenvolupament del negoci.

5. Són més flexibles en la remuneració. Quan porten cert temps sense treballar estan disposats a apostar per un projecte amb una remuneració menor a la que els correspondria segons la seva experiència fins a provar el que valen.

6. A més, a Espanya hi ha una sèrie d'avantatges econòmics per a l'empresa a l'hora de contractar gent de més de 45 anys.

Pensa-ho: les persones que han batallat durant la seva vida al món de l'empresa solen ser "generadores de sentit" en molts dels nostres projectes.

Elena Gómez publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables"