Com passa a les ciutats turístiques capdavanteres del món, Barcelona competeix ja a hores d'ara per atraure un visitant de més valor afegit, que deixi més despesa, generi més activitat productiva derivada de la seva presència, i que conciliï perfectament amb el dia a dia dels seus habitants. En aquest sentit, des del Consorci de Promoció ens hem posat a treballar en la millora de la sostenibilitat del turisme que ja tenim i del que vindrà, i en cercar un mix adequat de tipologies de visitants. Apostem per una promoció quirúrgica que tingui més a veure en una manera de viatjar més d'acord amb les ciutadanies autòctones de les ciutats, que generi més confiança i segons una lògica més sostenible dels canvis socials i econòmics.
Acabada la temporada d'estiu, les dades de visitants a Catalunya ens indiquen que la seva despesa absoluta de gener a agost ha augmentat un 2,3% i que la despesa turística diària igualment ha crescut (8,9%) a escala interanual. A la nostra ciutat l'encreuament de diferents indicadors és el que ens permet mantenir l'optimisme: Barcelona és en aquest 2016 la quarta destinació europea amb un millor índex d'ocupació hotelera entre gener i juny; la despesa mitjana diària en allotjament ha augmentat en l'acumulat de l'any més de dos dígits (10,4%), i pel que a altres tipologies d'habitatge d'ús turístic, l'estada mitjana dels seus hostes han pujat respecte a la de fa un any.
No obstant això, a Barcelona ens resistim a prendre les dades parcials d'un mes d'agost a Catalunya, amb preeminència de les destinacions turístiques de sol i platja i un públic sobre tot vacacional, com un termòmetre fidedigne del comportament turístic de la nostra ciutat. L'evolució s'ha de veure sempre amb perspectiva, i tenint en compte que a Barcelona concorren múltiples tipologies de viatgers tot l'any, inclòs l'estiu. El turisme és un dels pilars econòmics de la ciutat que s'ha desestacionalitzat i que fomenta la distribució de les rendes al territori i aporta moviment econòmic durant tot l'any.
Ens hem de centrar en aquells segments de més valor afegit (gastronomia i enologia, mar i muntanya, cultura, esports, universitat), a més d'aquells altres més consolidats com el de congressos. Hem de promoure una oferta turística d'excel·lència desenvolupada amb la complicitat de la ciutadania. Cal promoure la descentralització per distribuir millor la riquesa en el territori i alhora reduir la pressió turística del centre de Barcelona. I hem de ser capaços de fugir d'un tipus d'oferta generalista on el turista consumeixi espai sense més.
A Catalunya, la temporada estival –juliol-agost- concentra el 47% dels turistes de l'any, i tal com ja passava fa més de 10 anys enrere, el nucli de turistes que fan una estada de 4 a 7 dies, continua sent el de major gruix sobre el total: 5,5 milions l'any 2005 i 7,4 milions l'any 2014. Els turistes que escullen Barcelona fan una estada mitjana de 3,3 dies (2,3 nits), mentre que si ens atenem únicament al perfil de turista de reunions que ve a Barcelona per assistir a un congrés, una convenció o una conferència (el 39% del total l'any 2015), la mitjana puja fins a 3,7 dies. El visitant que s'està a Barcelona per un congrés fa una despesa diària complementària (transport, àpats, visites culturals...) de 104,78 euros, i acostuma a allargar la durada de la seva estada per gaudir de la ciutat més enllà de les seves motivacions professionals. Aquest fet ens revela el caràcter de transversalitat del fet turístic i l'impacte econòmic induït en altres sectors econòmics com el transport, l'agroalimentari, el tecnològic o el de comerç. Precisament per aquest motiu, el turisme esdevé estratègic. S'ha de partir de la base que el turisme és una indústria, no un sector, i com a tal enforteix el nostre teixit productiu més enllà del sector serveis projectant-nos al món. El turisme afavoreix la innovació, atrau emprenedors i és una força de progrés i d'internacionalització.
Dit això, entenem que el posicionament turístic de Barcelona ha d'estar al servei de la ciutat, generant noves oportunitats econòmiques i ha d'estar al costat dels habitants, de manera que entre tots assolim el repte de fer de la capital de Catalunya una ciutat sostenible, amigable en el dia a dia per als ciutadans i per als qui ens visiten tot l'any.
14
d'Octubre
de
2016
Act.
17
d'Octubre
de
2016