director general de Rakuten España

Què passarà al sector 'retail' el 2015?

31 de Desembre de 2015
Jordi Gàmez
El creixement sense pausa de les compres realitzades a través del mòbil (mobile commerce) segueix alimentat la despesa online global. Les estimacions suggereixen que les vendes generades a través del comerç electrònic, impulsades pel comerç mòbil i altres variables, augmentaran un 20,1% en 2014, superant els 1,5 bilions de dòlars per primera vegada en l'àmbit mundial.

En el cas d'Espanya aconseguiran els 19 milions d'euros, la qual cosa representa un increment del 13,8%. Aquesta taxa de creixement de l'e-commerce probablement tendirà a reduir-se lleugerament en 2015, a causa de la maduresa del mercat, així i tot es preveu que els comerços vegin un augment de les vendes online al voltant d'un 17,7%, arribant als 1,77 bilions de dòlars. I en el cas d'Espanya s'espera superar els 22 milions d'euros, la qual cosa representa un augment de l'11,9%.

Així que tots aquells comerços que ampliïn els seus horitzons per seguir impulsant el creixement, i facin els moviments correctes per abastar el comerç transfronterer, poden tenir gran èxit el pròxim any.

Oferir experiències per fidelitzar al consumidor 
El que abans eren dos móns separats, l'entreteniment i el comerç, ara convergeixen amb fermesa. Els consumidors d'avui dia volen comprar envoltats d'una experiència de compra que reflecteixi els seus gustos, tant a nivell online com a offline. Per proporcionar aquesta experiència, els comerços han diversificat la seva oferta, però sovint s'ha traduït a oferir serveis de forma separada.

En entrar al 2015, els comerços estan unint aquests diferents elements sota un mateix sostre de la marca, en tendes online i físiques. Aquest fet, a part de capacitar als comerços per oferir una experiència millor connectada, també deslliga una enorme oportunitat per a les vendes creuades i enforteix la fidelitat dels consumidors a través d'un complet ecosistema comercial i d'entreteniment.

L'any decisiu per a la moneda virtual
La innovació en el retail aquest 2014 ha vingut sobretot a través de les noves modalitats de pagaments, amb la consolidació de la gran quantitat de formes de pagament ja disponibles per als consumidors, així que esperem veure molt més aquest any vinent.

A més, el 2015 serà l'any decisiu per a les monedes virtuals, com Bitcoin, que encara han de destacar en termes de volum de transaccions, però veurem si aquestes monedes van a sobreviure com a moneda global, o es van a esvair mentre la legislació i les preocupacions de seguretat limiten la captació de nous consumidors. Si les monedes virtuals desenganxen i guanyen en ús i acceptació, veurem un impacte substancial en les transaccions internacionals, un pas massiu cap a un mercat realment global.

El comerç mòbil continua guanyant terrè 
A mesura que més consumidors fan el canvi de l'ordinador d'escriptori a descobrir els productes a través de dispositius mòbils, els comerços ja no es podran permetre el luxe d'ignorar el canvi de comportament dels consumidors.

S'estima que l'any 2015 un 33% de les vendes online es realitzaran a través de dispositius mòbils. A mesura que aquesta tendència guanya terrè, esperem veure més comerços invertint en entorns comercials i de màrqueting mòbil, en un intent de treure profit d'aquest segment en ràpid creixement. Això, al seu torn, impulsarà una major adopció del comerç multicanal, ja que els comerços tractaran d'oferir una experiència sense fissures a través de múltiples canals.

Un món d'oportunitats per als comerços
El creixement del comerç transfronterer sembla que va a accelerar-se durant el 2015, amb el llançament dels primers mercats veritablement globals, que oferiran als consumidors l'oportunitat de comprar en botigues de tot el món.

L'objectiu és també aplanar el camí perquè els comerços tinguin accés a mercats d'altres països i ampliïn així el seu abast internacional. Entrar en nous mercats a través de plataformes globals oferirà als comerços l'oportunitat de créixer significativament, sobretot en aquells mercats petits on hi ha un potencial menor per créixer internament.

Les compres socials són entreteniment
Les xarxes socials estan jugant cada vegada més un paper central en el procés de compra, influenciant tant el descobriment de nous productes com les seves decisions de compra. Als Estats Units, s'estima que les compres socials van dirigir més de 2.690.000 milions en vendes durant el 2014.

Twitter i Facebook ja han incorporat els botons de "Comprar ara", i en 2015 els comerços posaran major èmfasi a vendre productes a través d'aquests canals. No obstant això, amb el creixement d'usuaris actius de plataformes dissenyades per compartir imatges com Pinterest i Instagram, la innovació en 2015 probablement girarà al voltant de la imatge.

El fet que els consumidors descobreixin nous productes mentre comparteixen imatges i organitzin col·leccions d'objectes que els agraden, proporciona als comerços una oportunitat enorme per fer que les compres siguin una experiència atractiva i entretinguda per a aquests usuaris.