És sorprenent l'explosió de l'ús del mòbil. La vivim tots en el nostre dia a dia personal i professional, però se'ns fa encara més evident quan som testimonis d'esdeveniments com la darrera edició del MWC, que ha reunit a més de 70.000 professionals i amb les dades de l'últim informe de GSMA, l'associació que agrupa als operadors de telefonia mòbil del món.
• Només en el 2012 va haver-hi més tràfic mòbil que en tota la història de la telefonia mòbil.
• La indústria del mòbil general el 2,2% del PIB mundial.
• El 77% de la població té un mòbil.
• Actualment s'ha superat la xifra de 3.200 milions d'abonats.
Estem en un món mòbil. I de la mateixa manera que Internet va canviar les nostres vides i ha reinventat sectors, la mobilitat és un altre fenomen que revolucionarà els nostres patrons de consum i formes de relacionar-nos. I en aquest escenari el reclutament mòbil (Mobile Recruiting) no serà l'excepció.
Actualment un 70% dels candidats actius utilitzen els seus telèfons mòbils per buscar ocupació, però només el 20% de les empreses Fortune 1000 té optimitzada el seu web per a mòbils. En què poden ajudar-nos els dispositius mòbils per al reclutament? A convertir-se en potents canals d'accés a la nostra informació i al fet que els candidats potencials ens trobin amb major rapidesa. A més de permetre'ns una atenció molt més personalitzada, propera, interactiva i en temps real, que agilitarà i economitzarà el procés de selecció. Però si volem aprofitar l'augment imparable de l'ús del mòbil en les nostres estratègies d'atracció de talent, primer hi ha cinc preguntes bàsiques que hauríem de formular-nos:
• Està nostra web corporativa d'ocupació (corporate careers website) adaptada per smartphones o tabletes?
• Es poden veure i llegir els continguts, imatges, ofertes, formularis des dels dispositius mòbils?
• Poden els candidats aplicar a les ofertes d'ocupació des del seu mòbil?
• És atractiu el procés des d'una aplicació mòbil?
• Podem com reclutadors consultar o gestionar les sol·licituds de candidats via mòbil?
1. Webs adaptades a mòbil.
La manera què els usuaris accedeixen a la nostra web d'ocupació ha canviat radicalment. Ara ho fan amb diferents tipus de dispositius (PC, portàtil, tableta, mòbil) i amb diferents tipus de navegadors (Chrome, Firefox, Safai). Millorar l'experiència dels candidats que ens visitin passa per un tema fonamental: que nostra web tingui dissenys adaptats per a mòbils (responsive design).
2. Apps pròpies.
També podem optar pel desenvolupament d'una app pròpia i específica com a element estratègic de reclutament. Un bon exemple és l'app de Sodexo que ha estat descarregada milers de vegades. Una app que inclou vídeos, entrevistes amb els empleats actuals, testimonis, així com enllaços a eines de selecció i a les ofertes d'ocupació de la companyia.
3. Sistemes de seguiment cloud computing adaptats a la mobilitat.
Accedir als sistemes de seguiment de candidats des de qualsevol terminal mòbil, sigui en l'oficina o fora d'ella, per consultar, actualitzar, gestionar l'estat de les candidatures serà essencial pels reclutadors. Serà important la tecnologia cloud i l'adaptació a dispositius mòbils dels sistemes de gestió de sol·licituds (ATS- Applicant tracking System) o els CRM per gestionar la relació amb els candidats (TRM-Talent Relationship Management).
4. Integració amb altres plataformes socials.
Estar integrats i en línia amb altres plataformes socials (Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube) i/o portals/serveis/aplicacions d'ocupació 2.0 que ja estan adaptats a dispositius mòbils, facilitarà enllaçar amb major facilitat amb la nostra web, bloc o web corporatiu d'ocupació, augmentant el nombre de visites i contribuint activament a la nostra estratègia de reclutament.
5. Continguts atractius per a mòbil.
Potser serà necessari replantejar-nos un canvi de continguts i no només centrar-nos en què es vegin "a través del mòbil", sinó que siguin atractius "per al mòbil". Cal generar una experiència positiva en el candidat, i intentar que la informació sigui concisa, visualment atractiva, gràfica i fàcil d'aplicar o interactuar amb el mòbil o tableta.
Pensar en el candidat és clau. Els candidats busquen que sigui fàcil accedir als continguts i ofertes de les empreses, rebre alertes, comprovar en línia l'estat de les seves sol·licituds. Serà bàsic dissenyar continguts posant-nos en la pell del que volen els candidats. Una bona estratègia de reclutament mòbil serà la que aconsegueixi aprofitar les oportunitats de la mobilitat per atreure i facilitar la relació i el procés de selecció amb els nostres candidats potencials.
Vivim en un món mòbil. No defraudem al potencial talent.
Mireia Ranera publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables".