El món va evolucionant a tota màquina, cada vegada més ràpid i global, i amb això es van guanyant moltes coses noves francament interessants, i se'n perden d'altres, especialment aquelles que ja no aporten. No obstant això, hem d'anar amb compte que l'excés de velocitat no ens faci perdre algunes de les coses que han de seguir perdurant en el temps, com per exemple els valors, encara que aquests també pateixen algunes modificacions i adaptacions als nous temps.
La selecció per valors hem d'incloure-la en el procés de captació de personal. Fins ara, tres variables influïen decisòriament en la presa de decisions per escollir a una o una altra persona. La part curricular, les competències després i la motivacional (inclou la part econòmica). Entenc que la selecció per valors és un quart element del procés que ha de ser identificat i mesurat com a element clau d'encaix en un lloc de treball i en l'eficient adaptació entre candidat i empresa.
Els valors són d'una tipologia o una altra en funció de cada casa, però segur que hi ha valors globals que es comparteixen i d'altres específics en cada empresa i cultura. De vegades s'entén el concepte de valor com alguna cosa antiga o de tarannà conservador i gens més lluny de la veritat, el valor és una actitud a l'alça. Hi ha valors que perduren en el temps altre que són nous i estan asseient-se al món que ens toca viure. Les empreses han d'anar definint quins són els seus propis valors, que poden ser tècnics, emocionals o socials, objectius i subjectius (per exemple la humilitat, l'orientació als costos, dedicació al treball, iniciativa pròpia, presa de decisions,..).
Detectar els valors de candidats i contrastar-los amb els de les companyies és un exercici que ens toca fer als professionals del món de la selecció i es basa en entrevistes situacionals i de transparència de la informació, ja que arribar a transmetre que n'esperen un de l'altre és un concepte bidireccional. Tot això donarà unes regles del joc tan vàlides per a les empreses que incorporen com per a la gent que s'incorpora. La selecció per valors dóna forma al que abans definíem com "tenir química" o intuïcions empàtiques i no sempre suficientment contrastades. No oblidem que tant el candidat com l'empresa seleccionen i, per tant, els valors s'han de compartir cap a un objectiu comú sense imposar-los.