L'estudi
Nivell digital directiu,
presentat fa uns dies a Barcelona fruit de la col·laboració entre RocaSalvatella, Penteo i EADA Business School, posa de manifest un aspecte que fa temps que percebem:
als directius encara els queda camí per recórrer en el seu procés d'adopció digital.Si bé és cert que en l'àmbit individual els directius han assolit amb bona nota el repte digital, no succeeix el mateix quan aquests professionals han d'aplicar les eines digitals per treballar en equip, definir l'estratègia de la companyia o per relacionar-se amb els seus clients. Aquests són, malauradament,
aspectes molt rellevants per garantir la supervivència i competitivitat de les empreses en el segle XXI.
L'anàlisi parteix del model de competències digitals que RocaSalvatella considera que ha d'adquirir i desenvolupar qualsevol professional per afrontar l'actual procés de transformació digital. Individualment fan professionals més bons.
Aplicades sobre el conjunt d'una organització produeixen un gran impacte i ens permeten afrontar amb èxit el desafiament digital.
Aquestes són les
8 competències digitals bàsiques –enteses com la combinació de capacitats, coneixements, habilitats i actituds que ens serveixen per assolir objectius amb eficàcia i eficiència en contextos altament digitals-,
imprescindibles per a RocaSalvatella:01. Coneixement digital: capacitat per a desenvolupar-se professionalment i personal en l'economia digital.
02. Gestió de la informació: Capacitat per a buscar, obtenir, avaluar, organitzar i compartir informació en contextos digitals.
03. Comunicació digital: Capacitat per a comunicar-se, relacionar-se i col·laborar de manera eficient amb eines i en entorns digitals.
04. Treball en xarxa: Capacitat per a treballar, col·laborar i cooperar en entorns digitals.
05. Aprenentatge continu: Capacitat per gestionar l'aprenentatge de manera autònoma, conèixer i utilitzar recursos digitals, mantenir i participar de comunitats d'aprenentatge.
06. Visió estratègica: Capacitat per a comprendre el fenomen digital i incorporar-lo en l'orientació estratègica dels projectes de la seva organització.
07. Lideratge en xarxa: Capacitat per a dirigir i coordinar equips de treball distribuïts en xarxa i en entorns digitals.
08. Orientació al client: Capacitat per a entendre, comprendre, interactuar i satisfer les necessitats
Caldria afegir que, en última instància,
totes aquestes competències han d'estar orientades a resultats, ja que d'aquesta manera les convertim amb poderoses eines de negoci. Perquè la transformació digital no és un tema tecnològic, és un tema d'estratègia i, sobretot, de persones. Per assolir el repte digital el principal desafiament de les empreses consisteix en
inserir el xip digital a l'ADN de l'organització.