Conseller de famílies empresàries

Mentre hi ha caixa hi ha esperança

26 de Gener de 2018
Jordi Tarragona

Les empreses han de ser eficients, és a dir, que han de fer les coses bé. Però sobretot han de ser eficaces, és a dir obtenir resultats a un cost assumible. I per ser eficaços és de gran ajuda encertar amb els Indicadors Clau de Rendiment (ICR), més coneguts per l'anglicisme Key Performance Indicators (KPI). Han de ser els indicadors de la salut de l'empresa o departament, igual que la pressió sanguínia i el ritme cardíac el son de la salut d'una persona.

 

No es tracta de moltes dades, sinó de les dades adequades. Avui en dia la tecnologia ens permet accés quasi immediat a una quantitat d'informació pràcticament il·limitada. Hi ha qui es guanya la vida venent la il·lusió que amb el big data mining (mineria de dades massives) trobarem la pedra filosofal que converteix en or tot el que toca. I això pot portar a paràlisi per anàlisi.

Cal aprofitar la tecnologia per poder endinsar-nos en l'anàlisi de la descomposició dels indicadors, per tal de descobrir la causa última i real dels desviaments. Per exemple, la caiguda de les vendes per ser deguda a una disminució en el nombre de comandes, del nombre de línies per comanda, del nombre d'unitats per línia, o del preu per unitat. Però no s'ha de confondre això amb la concreció del nombre d'ICR.

 

Per determinar quins són els ICR de cada empresa en concret és d'utilitat descompondre fins al últim component la fórmula de fer diners de cada negoci en concret. Hi cap en una pissarra. El que es tracta un cop descomposta fins al últim integrant és d'escollir quins són els elements que ens convé controlar de forma més propera en funció dels objectius determinats per a l'estratègia establerta. Hi ha indicadors molt fàcils de determinar la forma de mesurar com podrien ser la xifra de vendes o existències. En altres, la forma de mesura pot ser més dificultosa com, per exemple, la satisfacció dels clients o col·laboradors.

Entre els ICR de qualsevol empresa està la caixa. La caixa és molt important perquè la seva falta pot portar a la mort sobtada de l'empresa. Mentre hi ha caixa hi ha esperança. Mentre hi ha caixa l'empresa es pot reorientar, reestructurar o tancar ordenadament.

"La caixa és molt important perquè la seva falta pot portar a la mort sobtada de l'empresa" 

Un tema molt important és el de la fiabilitat de la informació. Igual que a les xarxes socials corren moltes notícies falses, el mateix pot passar amb la informació empresarial. Hi ha la perillosa tendència a creure que la informació que escup el sistema informàtic va a missa. També hi ha el risc de confiar en excés en les persones, i no confirmar de pròpia mà la validesa de la informació clau.

Tan perillós com no encertar en la determinació dels ICR adequats, o inclòs més, és que aquests donin una informació no fiable. Si al vaixell no tenim sonda, potser navegarem amb precaució; però si la tenim i aquesta ens dóna informació falsa és molt més fàcil que embarranquem la nau, i si és contra les roques, potser serà el fi de l'empresa.

Per últim, recordem que el que es controla, pel simple fet de fer-ho, sol millorar; almenys en una etapa inicial. Això ja ho va descobrir Frederick Taylor fa més d'un segle.