Assessor d'empreses i professor de la UPF-BSM

El teletreball no és el problema

18 de Gener de 2025
Oriol López | VIA Empresa

El teletreball és una realitat de la qual cap empresa no es podrà escapar.

 

Avui no t'agradarà el que et diré, ho sé. Si ets com la majoria dels meus clients, ja fa temps que penses que tothom ha de venir a l'oficina a treballar perquè, si no, es perd productivitat, control, capacitat d'innovació i fins i tot, cultura empresarial.

No estàs sol. El 90% de les empreses volen acabar amb el treball en remot, segons diuen enquestes de tot arreu i, moltes grans corporacions, com Tesla, Amazon o JP Morgan, ho han fet amb grans proclames, com la d'Elon Musk dient que el treball en remot és moralment reprovable. Fa uns dies, la Generalitat de Catalunya va decidir seguir aquesta tendència, i va anunciar la fi del teletreball per a centenars de càrrecs directius que treballaven des de casa dos dies. L'argument esgrimit és la productivitat, però la realitat és que el principal problema de productivitat a l'administració pública no és al teletreball, sinó al gigantisme administratiu que posa la burocràcia i el control del ciutadà al centre de l'estratègia pública. La resta és només una conseqüència. Però aquest és un altre tema, i avui no toca.

 

Anem al gra. El treball en remot, o teletreball, és una realitat de la qual cap empresa no es podrà escapar, com no et pots escapar de l'email o d'hisenda.

Quan tornàvem del confinament i recuperàvem les nostres vides a l'"exterior", alguns clients em van manifestar que volien que la gent tornés a l'oficina, però no sabien donar-me'n cap raó concloent. Els vaig explicar que creia que el teletreball havia arribat per a quedar-se i que, tot i que no serviria per a tot ni per a tothom, tota empresa havia de tenir una estratègia per a integrar-lo als processos productius, així com per a treure el màxim profit dels seus avantatges, que en té.

Ara, com veiem grans empreses i gurús parlant en contra del treball en remot, ens sentim forts i acompanyats en la nostra visió presencialista, basada en la por de perdre el control. Però aquesta por, si som sincers, és infundada i, en la majoria dels casos, basada en unes percepcions errònies que ja venen d'abans de l'adveniment del teletreball.

Trenquem-ne, doncs, les tres més importants:

  • "El teletreball no és productiu." Entenc la por a la pèrdua de productivitat, especialment a les petites i mitjanes empreses, però no ens enganyem, la feina a l'oficina està sobrevalorada. De debò creus que el treballador presencial treballa al 100% durant les 7-8 hores de la seva jornada laboral? Oblidarem ara les converses de cafè, les compres en línia o les més de 100 consultes al mòbil que fa tothom de mitjana al llarg d'un dia? Hem de començar a fixar-nos en els resultats de la nostra feina, i menys en les hores dedicades a aquesta. Sé que això és molt complicat en determinats llocs de treball, però si volem millorar la productivitat dels nostres equips i els beneficis de la nostra empresa, el secret està en el fet que demanem als nostres treballadors, si hores o resultats.
  • "Perdré el control." Aquesta és una confusió molt típica, que ve d'abans del teletreball, i que es resumeix en dir que perdre el contacte no té per què significar perdre el control. Entenc la por que no veure què fan els nostres treballadors ens faci perdre el control sobre l'empresa, però qualsevol empresari sap que, quan l'empresa creix, i passes a tenir 50 treballadors, perds el contacte sobre el terreny que tenies quan hi havia cinc persones a l'oficina. Lligat amb el punt anterior, si mesurem els resultats que esperem obtenir, no trimestralment ni mensualment, sinó diàriament i, fins i tot, en temps real, serem capaços, no només de controlar millor la feina, sinó també de prendre decisions més àgils i ben informades, que ens permetin créixer i millorar dràsticament.

"Quan l'empresa creix, i passes a tenir 50 treballadors, perds el contacte sobre el terreny que tenies quan hi havia cinc persones a l'oficina"

  • "No es pot agendar la innovació en una vídeotrucada." Cert, com tampoc pot agendar-se en una reunió a la sala de juntes. La innovació és el resultat de la suma d'una acceptació del risc (individual i col·lectiu) elevada, amb un entorn que l'acompanyi i li doni suport. Em deia fa un temps la Linda Popky, una consultora nord-americana que forma part d'una comunitat internacional de consultors, que en els seus més de 15 anys a Sun Microsystems mai no va treballar amb cap equip que estigués ni tan sols a la mateixa zona horària i, tot i això, van ser capaços de llençar maquinari i programari (Java, per exemple). "D'alguna manera, va dir-me, vam ser capaços d'incendiar el món, tot i això. O, potser, gràcies a això". I sí, també tens els que et diuen que la innovació succeeix a les converses a la màquina de cafè, però això és tan fals com les 8 hores de feina a l'oficina, no t'enganyis. Aquestes converses, en la seva majoria, són sobre el cap de setmana o el darrer episodi de la sèrie del moment.

Tal com jo ho veig, les empreses, i els seus líders, no saben encara com integrar el teletreball a les seves operacions, i prefereixen fer un pas enrere. Els empresaris, davant de la incertesa, aposten per augmentar el control, en lloc de cedir-lo. I la conseqüència d'aquest augment del control és una menor autonomia i empoderament per a l'equip que, a la llarga, durà a una menor implicació i compromís. Recorda-ho quan demanis treballadors motivats al teu assessor.

Dit això, i com he dit al principi, el teletreball no és per a tot ni per a tothom, i ben segur que som capaços de trobar excepcions (netejadors, perruquers...) a tot el que he dit, però són només això: excepcions. I mai s'han de tractar com un patró.

"Un client meu ha vist com una de les seves millors directives ha marxat de l'empresa quan aquesta va decidir fa uns mesos acabar amb els dos dies setmanals de teletreball"

Però, anem més enllà, amb el declivi demogràfic que comencem a viure i que s'agreujarà en les pròximes dècades, i la queixa generalitzada entre els empresaris que manquen persones, el treball en remot pot ser la solució clau, especialment entre les pimes, no ho creus?

Un client meu ha vist com una de les seves millors directives, que va anar a viure a una hora de Barcelona durant la pandèmia, ha marxat de l'empresa quan aquesta va decidir fa uns mesos acabar amb els dos dies setmanals de teletreball. Una altra clienta meva, fa 10 anys, va decidir traslladar l'empresa (i la seva família) a Barcelona perquè a la comarca on era li costava trobar personal qualificat, perdent la qualitat de vida que tenia allà. Amb les eines actuals, hagués pres la mateixa decisió actualment?

Com li vaig dir a un client fa uns dies: quin impacte té la fi (o la manca) del teletreball a la teva empresa sobre la vostra capacitat d'atracció i retenció del talent?