• Opinió
  • L'opinió
  • Tres lliçons que la societat digital necessita aprendre sobre mòbils i joves
especialitzada en videojocs, tecnologia i tendències digitals

Tres lliçons que la societat digital necessita aprendre sobre mòbils i joves

09 de Desembre de 2024
Gina Tost | VIA Empresa

Una cinquantena d'experts han elaborat un document de 107 mesures sobre l’ús de la tecnologia en la infància i adolescència que ha de servir de full de ruta de la nova llei de pantalles. L’informe posa sobre la taula diversos deures pendents com el temps que hi passem, promoure l’alfabetització digital crítica, o regular per evitar monopolis. És un retrat incòmode de la societat digital, però també un mirall necessari per plantejar-nos (els adults sobretot) tres lliçons que no hem de passar de llarg:

 

1. Les fotografies d’avui són les vergonyes de demà

Estem molt orgullosos dels nostres fills i filles i volem cridar als 4 vents que són els més guapos i especials. Compartir fotografies i vídeos dels fills a les xarxes socials, l’anomenat sharenting, s’ha normalitzat fins a límits sorprenents. En un món on cada moneria es converteix en contingut, molts pares i mares publiquen la vida dels seus fills sense preguntar-se quins drets estan vulnerant.  

Els experts recalquen que un 80% de nens i nenes ja tenen una identitat digital abans dels dos anys. Aquesta identitat, creada sense el seu consentiment, pot condicionar-los quan creixin: des de problemes de privacitat fins a impactes emocionals quan aquestes imatges es fan virals o es reutilitzen fora de context. De fet, ja s’han vist casos als jutjats dels Estats Units, que no són mai exemple de res, però per un moment ens hi podem veure reflectits. És urgent que les famílies reflexionin sobre aquesta pràctica i que eduquem en un concepte clau: els fills no són imants pels followers.

 

"Els experts recalquen que un 80% de nens i nenes ja tenen una identitat digital abans dels dos anys"

Solució: Hem d’invertir en educació digital per a pares i mares, no només per a infants. És imprescindible ensenyar-los a valorar la privacitat dels seus fills i explicar que els drets digitals també són drets humans. Com a societat, hem de promoure una legislació que protegeixi els menors d’una sobreexposició digital que ni han triat ni poden controlar, per molt que els fills siguin “dels seus pares i mares”. 

2. Els mòbils a les escoles

El segon gran debat és l’ús dels telèfons mòbils a les escoles. Prohibir-los o integrar-los? Aquesta pregunta polaritza famílies, docents, alumnat, i experts. L’informe destaca que un 65% dels estudiants utilitzen els mòbils durant les hores lectives, sovint per finalitats no educatives.  

Els mòbils són eines poderoses, però també trampes de distracció. Ensenyar els joves a utilitzar-los amb criteri és més difícil que prohibir-los, però també més necessari. L’educació del futur no pot esquivar les tecnologies digitals; ha de preparar els estudiants per conviure amb elles de manera responsable i crítica. 

"La tecnologia ha de ser un mitjà, no una fi: posar pantalles en una aula no és digitalitzar, corregir i preguntar-se com millorar ChatGPT, sí"

Solució: Les escoles necessiten un pla digital clar. No es tracta només de decidir si els mòbils estan permesos, sinó de formar els professors perquè puguin integrar el món digital de manera efectiva i segura, amb recursos i formació. A més, cal establir normes perquè els estudiants aprenguin quan i com utilitzar-los. La tecnologia ha de ser un mitjà, no una fi: posar pantalles en una aula no és digitalitzar, corregir i preguntar-se com millorar ChatGPT, sí.

3. Més connexió, menys comunicació entre els joves

L’informe reflecteix un fenomen inquietant: tot i que mai havíem estat tan connectats, la qualitat de la comunicació entre els joves s’ha deteriorat. Els telèfons mòbils han esdevingut la finestra principal per accedir al món, però també la porta que tanca les interaccions cara a cara.  

Les xarxes socials, l’ansietat per la validació externa i la comparació constant estan fent estralls en la salut mental dels adolescents. Aquesta realitat no és culpa dels mòbils en si, sinó d’una societat que no ha après a posar límits, i unes apps que han fet servir els seus canals com al Far West. Som la primera generació que ha crescut amb aquesta tecnologia, però això no ens eximeix de la responsabilitat de corregir els errors i millorar de cara al futur, un cop hem passat de l’enamorament de les possibilitats d’Internet 2.0.

"Som la primera generació que ha crescut amb aquesta tecnologia, però això no ens eximeix de la responsabilitat de corregir els errors i millorar de cara al futur"

Solució: Necessitem urgentment més línies clares sobre el disseny d’aplicacions i xarxes que fomenten els patrons foscos. Però també hem de treballar a educar els joves perquè desenvolupin una relació sana amb la tecnologia, promovent activitats que prioritzin el contacte humà i ajudant-los a gestionar les emocions en un entorn hiperconnectat.  

Conclusió: el futur digital demana que els adults facin els deures primer.

Aquest informe és més que una recopilació de dades; és un avís per a navegants. Ens deixa clar que la societat digital té assignatures pendents, però abans de demanar als joves que tanquin la sessió de TikTok i Twitch, potser hem de mirar-nos al mirall. Són els adults qui han convertit el sharenting en esport olímpic, qui revisen el mòbil deu vegades durant un sopar, o qui envien correus electrònics a mitjanit perquè "ara tenia un moment".

Si volem que els nostres fills i filles creixin amb una relació sana amb la tecnologia, potser hauríem de començar per desenganxar-nos nosaltres mateixos de la pantalla. Sí, tu també, que estàs llegint això al mòbil mentre surts a fer un cafè per desconnectar.

"Són els adults qui han convertit el sharenting en esport olímpic, qui revisen el mòbil deu vegades durant un sopar, o qui envien correus electrònics a mitjanit"

Els joves són el reflex del que veuen i del món que els hi hem construït. Si volem que aprenguin a fer servir la tecnologia amb criteri, hem de començar per predicar amb l’exemple. Així que la pròxima vegada que vulguis renyar al teu fill per passar massa estona amb el mòbil, assegura’t de mirar-te al mirall. Potser el futur digital comença, literalment, per posar-lo en mode avió.