Directora d'Innovació de Foment del Treball

El tsunami de la IA i els deures per demà

16 de Febrer de 2025
Maria Mora | VIA Empresa

Aquesta setmana s’ha celebrat a París l’AI Action Summit, una cimera mundial que ha reunit participants de més de 100 països, líders governamentals, representants del món empresarial, organitzacions internacionals, societat civil, empreses i el món acadèmic.

Evidentment, el dia que va acaparar tots els flaixos va ser el dimarts 11 de febrer on grans caps d’Estat van mostrar els seus posicionaments envers la IA, mostrant les seves implicacions globals i anunciant grans inversions per definir el rol de cadascú els pròxims anys. No obstant això, el dia anterior, les portes del Grand Palais es van obrir per acollir un grup privilegiat – convidats per Business France conjuntament amb l’Ambaixada francesa a Espanya-, que vam tenir l’honor d’escoltar grans experts en debats d'alt nivell sobre el futur del treball, la inversió i competició en l’era de la IA, la governança i la sostenibilitat.

 

Tsunami o no tsunami?

Ja fa temps que els debats se centren en la destrucció de llocs de treball que provocarà la implementació de la intel·ligència artificial. Però, què passaria si veiéssim que estem fent la lectura equivocada del futur? Potser aquesta afirmació ve donada perquè entenem aquest futur partint de la base dels llocs de treball. Un cuiner, digueu-me escèptica, difícilment serà un business intelligence developer i un taxista serà complicat reconvertir-lo en un enginyer de dades. Però què passaria si en lloc de centrar-nos en les ocupacions que desenvolupen poséssim l’accent en les capacitats, les habilitats - les skills que diuen els anglesos-, per intentar modificar el comportament i orientar-lo a una nova etapa? Diuen que el lloc de treball no te'l traurà la IA sinó aquell que sàpiga utilitzar-la. Potser és el moment de potenciar el pensament crític i la curiositat per aprendre.

Sylvain Duranton, líder de BCG X, Celine Lee CEO de Zindi Africa i James Manyika, Senior Vice President for Research, Labs, Technology, and Society a Google, i també Co-Chair a UN High-level Advisory Body on Artificial Intelligence van debatre sobre aquest possible tsunami i l’augment de les desigualtats. Cap d’ells va anticipar aquest tsunami de desplaçament dels treballadors. De fet, en una anàlisi de BCG X on comparen les diferències en la percepció i adopció de la tecnologia es veia clarament; els treballadors del Sud Global (Nigèria, Índia, Brasil o Sud-àfrica)  utilitzen la IA generativa un 57%, front un 37% del grup de països considerats del Nord (Bèlgica, França, Espanya, Regne Unit o Estats Units).

"Diuen que el lloc de treball no te'l traurà la IA sinó aquell que sàpiga utilitzar-la. Potser és el moment de potenciar el pensament crític i la curiositat per aprendre"
 

Mentre els del nord veuen la IA com una amenaça, el gruix de països agrupats com el sud la considera una oportunitat per superar barreres i millorar tant laboralment com en l’autoformació i accés a coneixement. Amb barreres d’ús mínimes, el repte és impulsar-ne l’adopció, ja que qui l’utilitzi serà més competitiu. I si la IA fos la clau per reduir desigualtats i generar més prosperitat?

 

Reskilling, una prioritat crítica

Fa anys que hem sentit que cal impulsar massivament el reskilling i upskilling perquè, en lloc de substituir treballadors, la IA en potenciï les habilitats. La gran pregunta és: estem preparats?

És evident que la IA transformarà completament la nostra manera de relacionar-nos amb el món. Alguns segueixen parlant d’una gran desbandada que transformarà el nostre mercat de treball, però com en qualsevol revolució el repte s’ha de centrar a comprendre-la per poder-la implementar amb èxit. Si cal una transformació profunda donada la magnitud de la tecnologia, els esforços s’han d’orientar en despertar la curiositat, desaprendre i tornar a aprendre. Tornem-hi. És, una qüestió de skills.

Com incentivem la formació per ajudar a integrar aquesta nova realitat?

Al matí el CEO d’Adecco group, Denis Machuel, va evidenciar que menys de l’1% del PIB es destina a la formació d’adults. De fet, si ho recordo bé, parlava del 0,1%. Estem planificant adequadament, atenent aquest degoteig d’avisos de canvi que cada dia són portada als mitjans?  

Celine Lee va exposar que el 30% dels treballadors veuran com el 50% de les seves tasques es veuran afectades per la IA. Reforcem la idea: el focus no ha de ser el lloc de treball en si, sinó les competències necessàries per exercir-lo. Cal un canvi estructural per afrontar els reptes actuals.

"Menys de l’1% del PIB es destina a la formació d’adults"

Per tant, si sabem que la IA impactarà rotundament, no caldria repensar quins incentius aportem a les empreses per abordar el tema formatiu? No parem d’escoltar la necessitat de reskilling i upskilling, però el cert és que cal una inversió massiva per formar-nos tots. Necessitem persones que es qüestionin el perquè hem d’implementar determinades tecnologies, perquè al final són eines per aconseguir un fi. I si el fi no el sabem, l’eina no servirà.

Cal, alhora, repensar quines són les competències que volem amplificar i quina és la millor forma de fer-ho. És ingenu pensar que crearem un curs per a tothom, i hi haurà milions de sol·licituds per registrar-s’hi. I aquesta responsabilitat de planificar, i aquest cost, no pot recaure únicament en les empreses. Calen incentius fiscals per abordar aquest futur del treball de la mateixa manera que hi ha incentius fiscals per altres prioritats que es van pensar en el passat. Ens cal una requalificació massiva i mobilitzar els recursos necessaris que ens permetin redefinir la societat del coneixement que volem. És imprescindible el suport per part dels governs i addicionalment, la col·laboració entre empreses, universitats, institucions acadèmiques per fer, ara que més que mai, que l’oferta vagi clarament relacionada amb la demanda.

"Ens cal una requalificació massiva i mobilitzar els recursos necessaris que ens permetin redefinir la societat del coneixement que volem"

El líder de BCG X ho exemplificava de la següent manera. BCG X va introduir Github massivament per als seus 1000 enginyers de software. La productivitat en va augmentar 0. Doble zero, va emfatitzar. Únicament van aconseguir un impacte real quan van contractar coaches, orientadors especialitzats, per ensenyar-los noves metodologies que propiciessin el canvi de mentalitat necessari que es traduís en més productivitat.  Coaches per transformar la manera de treballar. Estem evidenciant que no és únicament un tema de velocitat, sinó d’entendre el que volem transformar.

La solució sembla fàcil. I s’ha d’obrir el debat perquè aquestes converses s’han de tenir ara. El nostre rol com a organitzacions empresarials és propiciar aquesta comprensió que ens permeti agilitzar-ne l’adopció. Però si no hi ha un pacte global que aposti clarament per la millora de les competències, les skills, no ens en sortirem. Això és una inversió de futur. Els efectes de l’adopció de la IA a l'empresa i a la societat, els veurem les dècades vinents.

Anne Bouverot, enviada especial del president francès per l’AI Action Summit va inaugurar el 10 de febrer la cimera amb una cita de Marie Curie “Nothing in life is to be feared, it is only to be understood”.

Posem-nos-hi, que els deures són per a demà.