El talent és un dels factors fonamentals en els
nous perfils d'empleat que sorgeixen a l'era de la transformació digital. La figura dels
knowmads (nòmades del coneixement) s'està convertint en un
perfil molt benvolgut pels departaments de Recursos Humans, que també han d'incloure l'
eRecruitment en el seu repertori d'eines per captar talent.
El paper dels caps també és determinant en el
full de ruta de la digitalització de les empreses. Es necessiten perfils de líders que sàpiguen reconèixer el talent i les habilitats dels seus empleats, més enllà de les seves qualificacions teòriques i que, a més,
siguin capaces d'encoratjar-los a convertir-se en un motor per a l'evolució de l'empresa. Destaca en aquesta evolució la figura dels
CIOs, tradicionalment estable i ben definida, que actualment
està sofrint un procés de transformació paral·lel a la transformació digital que pot veure's com una amenaça o com una oportunitat. En aquest nou paradigma, la tecnologia passa a ser una de les àrees d'especialització dels CIOs, a la qual cal sumar un coneixement profund dels processos de negoci de la companyia.
Una de les àrees que més s'està transformant per la incidència de la tecnologia és la de màrqueting. Aquí
tendències com a Màrqueting de Continguts, Branded Content i el Mobile Màrqueting estan sent ja
protagonistes de les estratègies que les empreses engeguenper relacionar-se amb els seus clients. En aquesta àrea el repte és moure el centre de les organitzacions cap a una dimensió humana, així com de crear
experiències que ajudin a identificar les marques a partir del que els usuaris senten i comparteixen.
La transformació digital no només és rellevant per a l'empresa privada.
El sector públic també ha d'enfrontar-se a aquest procés per adequar-se a les necessitats i demandes dels ciutadans. En el futur pròxim,
els funcionaris públics podran teletreballar i els serveis estaran dimensionaments a partir de la informació que aportin els mateixos ciutadans, i estructurats entorn de plataformes
Cloud, Analítica i Big Data. Actualment el sector públic ha d'enfrontar-se a reptes tan importants com
la gestió de l'energia o la de fenòmens migratoris en un món híper connectat i, al mateix temps, ha d'alinear-se amb la realitat de la transformació digital per enfrontar-se a ells amb solvència.
La seguretat de la informació és la base d'aquest
procés de transformació que afecta l'empresa en tota la seva dimensió, des del negoci a la cultura dels empleats. Quan una companyia adopta mètodes i processos digitals ha de tenir en compte els riscos derivats de possibles bretxes de seguretat, tan externes com a internes. Les tècniques de Big Data i analítica es converteixen en instruments al servei de la seguretat, en oferir eines per a la detecció proactiva d'amenaces. Al mateix temps,
la transformació digital de la seguretat implica passar de mesures de seguretat reactives a proactives, especialment en àmbits com el de la Internet de les Coses. La Unió Europea (UE) en aquest apartat té molt a dir, a través de regulacions comunes per a tots els països de la UE, establint uns nivells d'exigència i definint unes regles de joc comunes per a totes les empreses de manera que abordin
la transformació digital en igualtat de condicions.Tots els reptes que han d'afrontar les empreses per adaptar-se als nou requeriments del mercat, així com les tendències i les tecnologies en les quals recolzar-se per recórrer el camí amb èxit,
s'han pogut conèixer durant Digital Enterprise Show 2016, el més gran esdeveniment internacional dedicat a la transformació digital que
ha convertit a Madrid en capital mundial de l'empresa digital.
Aquest article està vinculat a l'article La transformació digital, publicat dissabte 28 de maig a VIA Empresa.