Ferrari, Twingo, Rolex, Casio, la cançó de Shakira

14 de Gener de 2023
Josep-Francesc Valls

Em temo que els autors de la lletra de la cançó “BZRP Music Sessions #53”, que canten Shakira i Bizarrap no han filat massa prim. Pels motius que sigui, comprensibles, diuen que el subjecte de la diatriba “ha canviat un Ferrari per un Twingo i un Rolex per un Casio”. De hits musicals en sabran molt, però de marques, ben poc.

Què hi ha de real en les cançons, en les novel·les, en la ciència ficció o en els quadres? Picasso, amb tres anys, tenia un lleuger record del terratrèmol de Màlaga de 1884. Ara be, si el govern de la República no li hagués fet l’encàrrec per 150.000 francs d’un mural per l’Exposició Internacional de París i el bombardeig de Gernika del 26 d’abril de 1937 per la Legió Còndor i l’aviació italiana no percudís ferotgement al seu cap, el record del terratrèmol del seu poble s’hagués esvaït. Les 31 tones de bombes, la majoria dels edificis de la ciutat basca destruïts i els gairebé 2.000 morts van expressar-se a través d’aquells pinzells.

El pare de la ciència ficció, Juli Verne, havia embogit per la tecnologia i la ciència. Ell es considerava un escriptor de literatura científica, però gràcies als coneixements adquirits va ser capaç d’albirar invents que després serien quotidians: els submarins, els avions, les naus espacials, els gratacels de vidre, els viatges a l’espai... No va ser una invenció ni una al·lucinació.

Per escriure Madame Bovary, Flaubert es va retirar sis anys: no volia contaminar-se de la seva vida refinada i dissoluta per poder-la reflectir millor en el seu personatge que el va portar als tribunals per llibertí. Per altra banda, si Clarín no hagués viscut a Oviedo i exercit com catedràtic de Dret a la seva universitat, difícilment hauria traspassat a La Regenta la repressió del moment i la pressió del clergat; la primera edició de la seva novel·la la va haver d’editar a Barcelona.

Si Shakira no acabés de passar el tràngol de la separació de Piqué, difícilment se li hagués ocorregut expressar la seva decepció dient “Una lloba com jo no està pa' tipus com tu, uh-uh-uh-uh...” o que val per “dos de 22”.

Els autors expressen el que viuen, com ho viuen, amb el llenguatge que el hi surt en cada moment o ho relacionen amb altres històries. Els fets inspiren l’art i la cultura i s’acaben convertint en un quadre, una imaginació, el passatge d’una novel·la o la lletra d’una cançó de moda. Fins i tot, aquells que tracten de personatges inexistents, rars, de situacions impossibles responen a fets i vivències reals. Què es el metavers sinó la realitat duplicada, post-real i tecnològica, virtual?

Marques, productes i experiències

Pel que no passem de la cançó de Shakira és que contraposi Ferrari a Twingo, i Rolex a Casio. És veritat que les més de 11.000 unitats de Ferrari venudes al 2021 li van permetre a la marca de Maranello uns beneficis d’uns 800 milions d’euros, més del doble que l’any anterior, gràcies a les exportacions a Xina. Està associat a luxe de producte.... i als mes rics dels tercers països. Per contra, el Renault Twingo, sobre tot l’E-Tech, arrasa a França com el cotxe urbà per excel·lència, el més innovador, el més ecològic.

Rolex fabrica el rellotge més car del món, però els Casio es venen per innovació, futurisme, resistència, varietat de serveis

Per altra banda, la marca Rolex està valorada en 9.000 milions de dòlars. Fabrica el rellotge més car del mon, el Rolex Daytona Paul Newman, pel qual en una subhasta es va arribar a pagar 17 milions d’euros. Portar un Rolex equival a demostrar o be que ets ric o be que ets aparent. El valor de Casio ve per un altre cantó. El més car, el G-Shock G-D5000-9JR, te un preu molt més modest, 70.000 euros. Els Casio es venen per innovació, futurisme, resistència, varietat de serveis.... Després de la quantitat de robatoris dels rellotges d’alta gama i els assalts a les persones que els porten, no sé qui s’animaria a regalar-li un Rolex a la seva promesa o a un fill. Els valors dels consumidors han canviat. Els articles de luxe personal es mantenen, però el luxe experiencial creix extraordinàriament.

Decau l’interès pels valors associats al luxe/producte (aparença de riquesa i estatus) i s’incrementen els associats al luxe/experiència ­(personalització, ecologisme, modernitat, ...)

Decau l’interès pels següents valors associats al luxe/producte: l’aparença de riquesa i estatus, l’ostentació, el reconeixement, la tradició i l’antiguitat, l’alta qualitat, o l’exclusivitat. Per contra, s’incrementen els associats al luxe/experiència: personalització, ser reconegut, ser atès de forma especial, ecologisme, pagar el que val, productes reciclats o de segona ma, modernitat... (True-Luxury Global Consumer Insight 2021, Boston Consulting Group y Altagamma). Aquelles marques de productes de luxe vinculades al primer paquet de valors s’expandeixen sobre tot en tercers països -Brasil, Xina, Rússia, Emirats Àrabs, Corea,..-; les que desenvolupen el segon paquet de valors ho fa més als principals països occidentals tradicionals.

Alguns preferiran els Ferrari i els Rolex als Twingo o als Casio, com els autors de la cançó de moda, però no donaríem ni un duro perquè aquesta sigui la visió majoritària de les quatres marques per part de la població.