10 claus per a la innovació turística

10 d'Abril de 2018
Xavier Torra

El sector turístic està immers en una transformació profunda. En molt pocs anys, la digitalització ha obert les portes a nous models de negoci que eren impensables fins fa ben poc i que es poden resumir en el fet paradigmàtic que, en l'actualitat, la major empresa d'allotjament del món no té ni un sol establiment en propietat. Internet i el mòbil també han canviat la manera en què planifiquem i vivim els viatges i han incidit directament en els perfils professionals més demandats i en les fórmules de promoció de les destinacions.



Per tractar d'anticipar nous escenaris, des d'Eurecat hem estudiat, juntament amb l'equip especialitzat amb què comptem a Vila-seca provinent del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya gràcies a la col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili, les tendències tecnològiques que estan marcant aquesta transformació, on estan en joc elements com l'adaptació de les estratègies de negoci en temps real o l'ampliació de la distribució dels productes i dels serveis turístics. Altres avantatges, si sabem aprofitar les innovacions al nostre abast, són la millora en la gestió dels processos i de les destinacions, l'optimització del temps i de la presa de decisions, l'engagement amb el client i la innovació en producte i en màrqueting.

"Internet i el mòbil han canviat la manera en què planifiquem i vivim els viatges"

En aquest sentit, una de les primeres claus per a la presa de decisions estratègiques i per a l'ús més eficient dels recursos disponibles és el big data, atès que l'anàlisi massiva de macrodades facilita la hipersegmentació i la personalització dels serveis i pot ajudar a inspirar viatges i experiències mitjançant suggeriments individualitzats.



La robòtica s'intueix també com una de les properes revolucions en el sector turístic, on els robots seran una de les parts més visibles de la transformació digital, amb repercussions directes en l'àmbit de l'hoteleria, la intermediació de viatges i els transports.

En paral·lel, la incorporació de sensors connectats a internet dins d'objectes físics quotidians com edificis o vehicles, al costat dels alts índexs de penetració dels dispositius mòbils, s'està configurant com una força transformadora que donarà peu a l'augment de destinacions i d'establiments intel·ligents, on la realització del check-in a l'hotel des del mòbil, el control en temps real del consum de la nevera o l'entrada sense clau seran cada cop més habituals.

La intel·ligència artificial ja està present a les principals plataformes de les agències de viatges online i la seva combinació amb l'analítica avançada de dades permetrà la creació i la recomanació automàtica de paquets dinàmics personalitzats. En aquest apartat, xatbots, tecnologia per veu i l'aplicació del deep learning i del machine learning aniran guanyant posicions. A la vegada, està previst que tinguin un progressiu protagonisme els sistemes avançats de gestió basats en la internet de les coses, l'algorítmica i l'anàlisi de dades per a la gestió eficient i sostenible dels recursos naturals.

D'altra banda, la generalització de la realitat virtual i de la realitat augmentada facilitarà la seva presència en el sector turístic, augmentant tant les expectatives com les experiències diferents i immersives amb alt potencial emocional. El desenvolupament de la gamificació s'incorporarà també a tota la cadena de valor del sector, amb l'aplicació del joc com a element d'atracció i d'experiència turística, així com de fidelització.

"La realitat virtual i la realitat augmentada augmentaran tant les expectatives com les experiències diferents i immersives amb alt potencial emocional" 

Una altra tendència a l'alça és la impressió 3D, que facilitarà múltiples opcions per a l'activitat turística, que van des d'ajudar a la problemàtica d'estoc per a la reposició de recanvis de maquinària fins a la creació de propostes d'oci.

En paral·lel, el blockchain ha estat una de les sis tecnologies identificades per Amadeus com a possibles transformadores de la indústria, amb aplicació en una identificació de passatgers més segura i senzilla, un seguiment d'equipatges millorat, uns programes de fidelització més intuïtius i uns mètodes de pagament simplificats entre agències de viatges i companyies aèries. Completa la llista de tendències la ciberseguretat, ja que l'activitat turística s'enfronta a amenaces com el robatori d'informació i atacs que provoquen la disrupció del negoci o que afecten la qualitat del servei i que s'han de tenir molt en compte.