L’última setmana de febrer és ja una fita al calendari dels barcelonins. No només pel Mobile World Congress, de qui tothom parla des de ja fa mesos, sinó també pel 4YFN (4 Years From Now). Aquest esdeveniment que té lloc a la Fira de Montjuïc va néixer com a germà petit i, com passa a les millors famílies, ja té pinta que farà carrera. The place to be és el seu eslògan i és allà on s’exhibeixen les tendències tecnològiques i digitals del futur més pròxim, on es debaten els reptes socials que aquestes plantegen i on es teixeixen les inversions a moltes de les startups presents. És la setmana més intensa de l'ecosistema emprenedor que no només es concentra de dia al recinte de la Plaça Espanya sinó que s’atomitza amb esdeveniments arreu de la ciutat fins ben entrada la nit, quan se celebren les millors festes on tothom vol deixar-se veure. L’última setmana de febrer es converteix en una setmana frenètica de dia, de nit i també a la realitat paral·lela de les xarxes.
"Al 4YFN es teixeixen inversions a moltes startups i per la nit, se celebren les millors festes on tothom vol deixar-se veure"
Recordem, però, que no sempre ha estat així. Venim d’un primer 4YFN amb vocació d'insipiració però més aviat insípid: hi havia més confluència al bar que interès pel seu tímid contingut. L’esdeveniment s’ha fet seva l’essència emprenedora de la ciutat i ha crescut any rere any a ritme de startup, de forma exponencial. L’èxit del fenomen sorgeix de la consolidació de l’ecosistema emprenedor local que s’ha desenvolupat, sense descans, des del 2010 a Barcelona. Els emprenedors digitals de la primera dècada del 2000 han retornat de forma generosa els seus èxits als emprenedors emergents amb la creació d’associacions com Barcelona Tech City, avui l’entitat referent en aquest àmbit i tractora d’altres iniciatives que busquen el seu espai a la ciutat.
Els emprenedors de Barcelona som resilients, sentim els colors de tal manera que treballem per construir un emplaçament referent per a tots aquells que vulguin formar part del progrés. Barcelona és considerada la tercera millor ciutat per emprendre, la quarta millor ciutat per treballar o la cinquena millor ciutat en el rànquing de hubs tecnològics i digitals a Europa. Tot i no gaudir de la millor fiscalitat o autonomia reguladora d’un Estat, sí que gaudeix d’una actitud que assegura l’èxit de qualsevol iniciativa que posi el focus en el progrés. No ens oblidem, que aquesta actitud forma part del nostre ADN, som aquells comerciants de la baixa edat mitjana que en el marc d’una societat bàsicament feudal i agrària creen a Barcelona el primer Consolat de Mar a la Mediterrània i el seu ius mercatorum com arrel de l'actual dret mercantil i marítim internacional.
"Està fora de lloc tractar de boicotejar l’èxit del Mobile World Congress o utilitzar la visibilitat que ens dóna de cara al món com a palanca per aconseguir millores sectorials"
No hi ha excusa doncs per no sentir-nos orgullosos de ser la capital del Mobile World Congress i els dinamitzadors de l’èxit del 4YFN. Prenem consciència que la seva importància és cabdal per a Barcelona i els seus beneficis arriben fins al racó més petit de la ciutat. Està fora de lloc tractar de boicotejar-ne l’èxit qüestionant en va la seva continuïtat, o utilitzar la visibilitat que ens dóna de cara al món com a palanca per aconseguir millores sectorials. Les conseqüències són per a tots, com a societat progressista, com a barcelonins. Que tingueu tots un bon Mobile!