A Boston, una nova empresa ha ideat un sistema que permet monitoritzar totes les tasques que un treballador fa durant les hores de feina, i puntua la seva productivitat de 0 a 100. Es diu Enaible, i segons sembla està creixent al mateix ritme que ho fa el teletreball com a conseqüència de la pandèmia. En unes declaracions recents, el seu màxim responsable Tommy Weir, assegurava que en els propers mesos aquesta tecnologia estarà tant estesa que ningú no la notarà. Serà la solució per a seguir equips de treball que no es troben físicament al mateix lloc.
La monitorització és una pràctica molt habitual en moltes empreses, i consisteix en controlar una acció, un procés o unes dades a través d’un monitor. Són monitoritzats els clients d’una gran superfície a través de les càmeres de seguretat. Les empreses monitoritzen la presència dels treballadors a través de les màquines de fitxar en entrar i sortir. També es controlen les hores destinades a cada feina, a través d’eines relativament comunes, com Clockify. En l’àmbit familiar, hi ha sistemes que permeten des de limitar la navegació per internet dels fills per evitar continguts inapropiats, fins a tenir-los geolocalitzats. També es poden monitoritzar les granges: hi ha, per exemple, Aviapp, que t’assisteix per a “millorar l’estat de salut, el benestar i el rendiment de les aus de corral”.
Però monitoritzar la productivitat dels treballadors i puntuar-la ja són figues d’un altre paner. De fet, fa només un any va saltar una polèmica als Estats Units en sortir a la llum que Amazon havia acomiadat fins a 300 treballadors basant-se en un algoritme d’intel·ligència artificial, que mesurava la productivitat en base al número de paquets que eren capaços de confeccionar cada hora.
Els impulsors de la nova app, Enaible, diuen que aquest nou algoritme és capaç d’entendre quina tasca estàs fent i -amb la informació de tots els treballadors- pot també saber com millorar la manera d’executar-la. Ho controla tot: si estàs escrivint un informe i t’atures un moment per obrir una notificació, per quins llocs estàs navegant, o el número de missatges que has enviat. I, de tot plegat, en resulta una puntuació. Enaible no és un cas aïllat. Una altra aplicació, Time Doctor, a banda d’ajudar-te a controlar el teu temps, et pot gravar el que tinguis en pantalla. Isaak, una tercera, ja funciona a 96 països, i analitza l’ús del correu electrònic per identificar per exemple quins treballadors són més col·laboratius i quins triguen en ajudar els companys.
Pels treballadors monitoritzats, sorgeix la pregunta sobre l’equilibri amb què una màquina avalua i compara companys per unes feines que no sempre tenen la mateixa lògica. I els suggeriments que l’algoritme pugui fer per a que millorin el seu rendiment poden quedar eclipsats per la por a ser acomiadats per baixa productivitat, només perquè la màquina els ha donat una puntuació que no acaben d’entendre.
Però, contra el que es pugui pensar a primera vista, la tecnologia no només impacta sobre el treballador vigilat: per als directius també hi ha interrogants inquietants. De fet, en alguns casos, com els comandaments intermedis que supervisen als treballadors, la situació pot empitjorar molt. Per a ells, la pregunta és encara més crua: si el seguiment de la productivitat i les propostes de millora dels seus subordinats els fa una app, què pinten ells en tot plegat? Potser confiats en què les màquines només substituïen als humans en feines menys especialitzades, de sobte poden topar amb la dolorosa realitat de què són prescindibles.
Sobren directius?