Silicon Valley no existeix

17 de Gener de 2019
Marc Bonavia

Cada dia, quan obrim el mòbil, veiem un mapa de Silicon Valley. Quan obrim els mapes de Google, les sèries de Netflix, els tuits a Twitter, els missatges a Whatsapp, les relacions de feina a Linkedin, les Stories d’Instagram, les vacances amb Airbnb, o la meditació amb Headspace. Totes aquestes apps, campiones d’una nova economia emergent, neixen o creixen als pobles de Silicon Valley.

"Una cosa és innovar, però l’altra és fer innovació disruptiva"

De Silicon Valley ve també el mite de l’emprenedor que comença al garatge, amb HP a Palo Alto, i és on es dóna també una industrialització de l’emprenedoria a les Universitats de Stanford i Berkeley impulsat per una alta concentració de capital que dóna fuel als enginys i les noves idees. Es tracta de la zona amb major concentració d’empreses d’alta tecnologia dels Estats Units.

Al sud de Califòrnia, a Los Ángeles i Hollywood, s’imaginen pel·lícules. Al Nord, a Silicon Valley i San Francisco, les fan realitat. Com deia Steve Jobs: “Els que estan prou bojos per pensar que poden canviar el món són els que ho fan”.

Fa 50 anys Gordon Moore, fundador de l’empresa Intel, emblemàtica del Valley, va preveure el ritme vertiginós al qual avançaria la tecnologia quan va calcular que cada 18 mesos seria possible duplicar el nombre de transistors que podrien integrar-se a un circuit, una observació que amb el temps s’acabaria coneixent com laLlei de Moore.

Ara observem com la corba exponencial d’aquesta llei s'aplica també a moltes altres tecnologies, com el blockchain, la impressió 3D, la biotecnologia, el big data, la realitat augmentada i virtual, l’Internet de les Coses (IoT) o la intel·ligència artificial. Repensar les solucions empresarials tenint en compte les possibilitats d’aquestes tecnologies porta sovint a oportunitats de creixement exponencial.

És a dir, una cosa és innovar, però l’altra és fer innovació disruptiva. La innovació és el procés que permet a una empresa millorar alguna cosa que ja existeix, mentre que la innovació disruptiva és la que dóna lloc a una cosa nova que deixa obsolet allò que ja existia. I aquesta innovació permet a les empreses créixer de manera exponencial, no lineal.

"Però Silicon Valley no és només aquest lloc amb densitat de talent. Silicon Valley és sobretot una mentalitat i converses que porten a la innovació"

I aquest tsunami de nous negocis basats en tecnologies exponencials té l’epicentre a Silicon Valley. Però, Silicon Valley no és només aquest lloc amb densitat de talent. Silicon Valley és sobretot una mentalitat.

És abraçar la cultura de risc, és una ètica sobre l’esperança, és un optimisme contagiós, és pensar sempre en gran i concebre projectes sempre d’impacte global. Els cicles curts de prototipar, obtenir feedback i pivotar són l’ADN que es transcriu en startups exitoses que neixen globals i creixen exponencials a Silicon Valley,

El futur és incertesa. És ple d’oportunitats i, també, d’amenaces. Al futur, la teva empresa haurà crescut. O s’haurà mantingut. O haurà tancat. En qualsevol d’aquests escenaris, la innovació i la disrupció hi hauran tingut molt a veure. Tant si vols com si no vols.

I com que Silicon Valley no és només un lloc, sinó una mentalitat, des d’Acció es presenta la iniciativa Catalonia Exponential, que té com a objectiu accelerar els processos de transformació de les startups, pimes i grans empreses i impulsar el paradigma de l’exponencialitat i la innovació disruptiva al teixit empresarial català.

Silicon Valley no existeix. Silicon Valley són converses que porten a la innovació.