• Opinió
  • MWC o… More Women Connected
CEO de Ellas Deciden

MWC o… More Women Connected

24 de Febrer de 2016
Act. 24 de Febrer de 2016
Gemma Cernuda
Aquests dies se celebra a Barcelona el congrés més important del món en temes de telefonia mòbil, el Mobile World Congress (MWC) que reuneix gairebé 2.000 empreses i 95.000 visitants que arriben a la capital catalana de tot el món i esperen marxar amb més clients, negocis, contactes, experiències i novetats. Tot aquest esdeveniment que és exclusiu i amb preus de fins a 5.000 euros l'entrada Prèmium, genera molts diners per la ciutat i, si ho fem bé i tractem bé a totes i tots els congressistes, ens ajudarà a construir una molt bona imatge de marca de Barcelona. Si som capaços de traduir el servei en somriures, amabilitats, predisposició, excel·lència i actitud positiva, ho haurem fet molt bé.

El que sorprèn és que, una vegada més, en un congrés de tanta rellevància la presència femenina sigui tan ridícula. Durant quatre dies i en dos espais diferents estaran simultàniament parlant, exposant, debatent i presentant 765 conferenciants, dels quals només 113 són dones; és a dir, tan sols un 15% de les veus seran femenines. Les coses s'acaben d'entendre quan veus que només un 18% de les persones que hi aniran són dones. Ara sí que sembla que coincideix més el percentatge de ponències de dones i d'executives i directives que s'acreditaran. De fet, només hi ha un 14% d'enginyeres informàtiques i només un 18% del personal en el sector tecnològic són dones.

Si mirem què passa amb les apps i com les utilitzem, veiem que, segons Nielsen, l'home usa més apps que la dona, però en canvi la dona està més temps jugant, interactuant i utilitzant-les. L'home hi dedica 36 hores mensuals i la dona, 38. I és un sector en creixement, cada any es dissenyen 57% més d'apps que l'any anterior i cada dia es descarreguen 318 milions d'apps al món. Per tant, podríem dir que les apps tenen una freqüència masculina (se'n descarreguen més), però una qualitat femenina (hi estem més temps i n'esperem més d'elles).

Amb tot això, em segueixo preguntant si el MWC és, com en diuen els anglesos, Women Friendly?, és a dir, si està ben estructurat, pensat, comunicat, dissenyat per seduir les dones? Perquè en un sector on el producte sense connexió no existeix, sense Internet no està VIU, i en canvi obvien l'ànima i la heavy-user de la xarxa??? És veritat que s'està celebrant el Women in Mobile (tipus off broadway) i que hi ha una certa sensibilitat, però … No és representatiu de la societat real. Hi ha distorsió.

Si la xarxa és femenina -60% de Facebook, 90% de Pinterest, 80% d'Instagram, 52% de LinkedIn, triple de tuits- … Si la dona és qui domina l'ús i el temps d'ús de les xarxes, perquè el MWC és tan masculí? Perquè hi ha només un 15% de speakers? Perquè només hi ha un 18% de delegades???

Estem davant del 80% que decideix, però n'està exclosa del 20% que produeix. Depèn de nosaltres, emprenedores, empresàries, consumidores, tecnòlogues, enginyeres, estudiants, acadèmiques, publicitàries, dissenyadores, polítiques, periodistes fer que el Mobile World Congress sigui cada vegada més MWC-More Women Connected.