La xeringa del periodisme

11 de Maig de 2021
Neus Navarro | VIA Empresa

Ara que tothom es vacuna obrim el meló del perquè. Raons? Perquè estem convençuts, perquè les autoritats científiques ho recomanen, perquè la pandèmia obliga, perquè sí. O no, també hi ha qui declina rebre la dosi. Abans també passava. Per exemple, en els processos de vacunació infantil, que tenen calendari propi, també arriba eixe dubte. Xeringa, sí o no?

La reflexió em porta fins ací perquè en aquest convenciment que si (o no) hem de vacunar-nos també hi tenen molt a veure els periodistes, el periodisme en si mateix com a exercici de dibuix d'una realitat social que cada dia és més complexa i, alhora, més senzilla. Perquè amb tanta informació, vacunar-se o no pot ser una conclusió després de l'anàlisi de fonts orals ("la meua veïna m'ha dit, el meu cunyat opina...", ja saben), però també el resum de la lectura d'informes, de reportatges científics, d'escoltar als experts... Hi ha tanta informació al nostre abast que és més fàcil del que pensem concloure si ens vacunem o no.

"El periodisme pot ajudar en la pandèmia?", m'he preguntat més d'una vegada en aquest llarg camí. A l'inici, evitant l’alarmisme; en plena alarma, apaivagant el foc, però contant el que passava. És una postura, sí, en sóc conscient. Però si el periodisme pot ajudar d'alguna manera és explicant amb claredat el que passa al nostre voltant. Si arriben o no arriben vacunes, què diuen o no diuen els experts, com afecta això al dia a dia.

El periodisme pot ajudar en la pandèmia: a l'inici, evitant l'alarmisme; en plena alarma, apaivagant el foc, però contant el que passava

I en el cas de VIA Empresa, és evident que el periodisme ajuda narrant no només l'actualitat dels ERTO o les crides dels empresaris desesperats per la falta d’ajudes, sinó també rascant un poc sota la sorra i descobrint, com si fos una àmfora, aquella història empresarial que també és la nostra realitat. Aquest mitjà ho sap fer molt bé: ho va fer en el seu naixement, mostrant amb les eines del periodisme -que són les seues- la cara més optimista d'una crisi que mossegava les gràfiques de creixement, cap el 2013. Ara també és eixa llum que il·lumina entre les escletxes. Com una bombeta incandescent.

Perquè el periodisme pot construir sempre. I en aquesta casa se sap fer molt bé.

Felicitats, VIA Empresa. Per sempre.