Fa un parell de setmanes, hem estat testimonis d’un moment històric, que potser no ha estat prou valorat. Per primera vegada, la Reial Acadèmia de les Ciències de Suècia va atorgar simultàniament els Premis Nobel de Física i Química a investigadors en el camp de la intel·ligència artificial.
Aquest fet no és una mera coincidència, és un poderós reconeixement de com la IA ha transcendit les fronteres de la ciència per convertir-se en una tecnologia transformadora en pràcticament tots els aspectes de la nostra vida i, per descomptat, també, del món empresarial.
La decisió d'assenyalar els avenços en IA amb els dos premis científics més prestigiosos del món envia un missatge clar: la IA no és el futur, és el present. És la tecnologia que està redefinint com entenem i abordem els desafiaments més complexos del nostre temps, des de la física fonamental fins a la biologia molecular. I si està revolucionant camps tan diversos de la ciència, imaginem l'impacte que té, i tindrà, en els negocis.
Avui m'agradaria compartir, a través d'aquestes línies, per què aquests guardons, més enllà de ser simples reconeixements acadèmics, són l'antesala d'una revolució en la forma en què dirigirem les nostres companyies en els pròxims anys.
Imaginem-nos per un moment que estem a la sala de juntes de la nostra empresa. Les pantalles mostren gràfics, projeccions i anàlisis de dades. Però el que realment importa no són aquests números, sinó com la IA està transformant silenciosament cada aspecte del seu negoci, des de la forma en què prenem decisions fins a com interactuem amb els nostres clients.
Geoffrey Hinton i John Hopfield, els flamants guanyadors del Nobel de Física, probablement mai van imaginar que la seva feina en xarxes neuronals podria ser el fonament sobre el qual es construiria una nova era empresarial. Els seus algoritmes són el motor invisible darrere de sistemes que poden, per exemple, predir la demanda amb una precisió extraordinària, optimitzar cadenes de subministrament o crear experiències de compra personalitzades.
"La decisió d'assenyalar els avenços en IA amb els dos premis científics més prestigiosos del món envia un missatge clar: la IA no és el futur, és el present"
Per altra banda, el Nobel de Química, atorgat a Demis Hassabis, John Jumper i David Baker pel seu treball en la predicció d'estructures de proteïnes mitjançant IA, obre un nou camí cap a la medicina personalitzada i pot tenir un impacte sense precedents, millorant la vida de milions de persones. Però també, per descomptat, en el món empresarial. Per exemple, accelerant el desenvolupament de nous productes a una velocitat vertiginosa. Què passaria si poguessin reduir el temps d'investigació i desenvolupament d'anys a mesos, o fins i tot setmanes? Això és exactament el que està succeint en indústries que van des de la farmacèutica fins a la biotecnologia.
Però per a mi la gran pregunta és: estem llestos per al que ve?
Compartint visions amb altres directius i líders empresarials, sovint percebo cert escepticisme i sobretot temor davant d'aquestes tecnologies. I això és absolutament comprensible, ja que no estem davant d'una altra eina tecnològica, sinó davant d'un canvi de paradigma que requereix un canvi cultural profund.
Imaginem-nos empreses on la presa de decisions no es basa en intuïcions o experiències passades, sinó en anàlisi predictiva tan precisa que sembla preveure el futur. Empreses on la gestió de riscos no és reactiva, sinó proactiva, anticipant problemes abans que ni tan sols es manifestin. Una empresa on la sostenibilitat no és una paraula de moda, sinó una realitat tangible gràcies a l’optimització impulsada per IA.
Aquest no és un futur llunyà. Està succeint, ara mateix, en empreses que han decidit abraçar aquesta revolució. I aquí està la part més emocionant: no cal ser un gegant tecnològic per formar part d’això. Es necessita visió, valentia i, sobretot, una voluntat d’aprendre i adaptar-se.
En aquest punt, la pregunta que ens hem de fer no és si la IA transformarà el nostre negoci, sinó com podem utilitzar la IA per transformar el nostre negoci. Com podem aprofitar aquestes tecnologies per crear valor no només per als nostres accionistes, sinó per als nostres empleats, els nostres clients i la societat en general?
"La pregunta que ens hem de fer no és si la IA transformarà el nostre negoci, sinó com podem utilitzar la IA per transformar el nostre negoci"
Els Premis Nobel de 2024 no són només un reconeixement a brillants científics. Són una demostració clara que això no és un nou hype, sinó que estem davant d'una revolució tan important com ho va ser la invenció de l'electricitat o l'arribada d'internet.
Així que, la pròxima vegada que estiguem en aquella sala de juntes, mirant aquests gràfics i números, recordem: darrere d’aquestes dades hi ha un potencial d’innovació i creixement que tot just comencem a comprendre. La revolució de la IA està aquí, i està reescrivint les regles del joc empresarial. La pregunta és: estem llestos per jugar?