Fa gairebé deu anys va néixer VIA Empresa. Naixia com un diari un xic atípic: no parlava de política; no feia córrer rumors ni, per descomptat, mentides, i no buscàvem clics.
Ho dèiem en el nostre Manifest, i ho continuem dient ara. I a hores d’ara, en els temps que corren, mantenir aquests valors, fermament arrelats en el nostre Pla Estratègic, suposa un gran esforç i el convenciment dels ideals.
I això és possible perquè hi ha un equip professional amb vocació de crear valor i construir llegat i convençut del Manifest. I aquest és per nosaltres més important que diferents ídols que s’esmenten a l’hora de parlar de periodisme.
El periodisme, però, som Vosaltres, una comunitat de lectors, companys i amics i Nosaltres, un equip que té molt clar quin diari ha de fer. La proposta editorial que ha de fer.
A VIA Empresa expliquem tot allò que passa en el món empresarial català, amb una mirada constructiva, a cops crítica, perquè creiem en una economia productiva basada en el coneixement que connecta el creixement econòmic amb els objectius socials.
No busquem el clic; no comptem els usuaris únics. Només busquem, des del primer dia, fer periodisme sense pensar a captar una audiència fàcil; tot el contrari: busquem un lector difícil; una audiència a la qual no se la pot enganyar amb titulars i informacions de pescaclics. Informació contrastada, treballada i analitzada, i amb titulars que corresponen a la realitat del que el lector es trobarà. En definitiva, periodisme.
Busquem un lector difícil; una audiència a la qual no se la pot enganyar amb titulars i informacions “facilones”
Ara està de moda, i d’obligat seguiment i obediència, el periodisme del SEO; el periodisme del jo. Aquí hem optat pel Vosaltres i Nosaltres.
És una pena que aquests SEOs marquin les audiències. Tothom parla de buscar, de créixer en audiències. A VIA Empresa volem créixer amb lectors i no volem saber res de recursos per tenir audiència. Audiència de qui o de què. Tan els fa. Audiència a qualsevol preu.
Nosaltres, i volem insistir-hi, busquem lectors. I no qualsevol lector.
I és una llàstima que anem d’enterrament, perquè som una professió que agonitza, que es mor.
Som una professió, un ofici que, si continuem així, morirà. I morirà, precisament, en el moment en què la societat està més necessitada d’informació. Dir que es mor no és del tot just; és més cert dir que l’estan matant perquè l’únic que compta és l’audiència i la resta els és secundari.
Som una professió, un ofici que, si continuem així, morirà
Nosaltres, Vosaltres, continuem creient que el més important és explicar històries, analitzar fets i escoltar els experts, sense pressa però sense pausa. I per descomptat, fer periodisme amb periodistes.
Hem tingut la sort de tenir un editor que sempre ha estat al nostre costat. I aquí estem, superant una crisi en la qual per un període no vàrem ser Nosaltres. Ni Vosaltres.
Aquest equip continua fidel més que mai al nostre Manifest; contents d’haver assolit un model consistent, agraïts del reconeixement del sector i inspirats per tota la gent que ens envolta. Algú va dir que l’ego és el que ens queda quan ens distanciem de nosaltres mateixos. Hi voldríem afegir: “quan ens distanciem del nostre equip i dels nostres lectors”.
Nosaltres també son els nostres col·laboradors, més fidels que nosaltres mateixos: Genís Roca, Josep M. Ganyet, Xavier Roig, Montserrat Soler, Enric Llarch, Ariadna Romans, Jordi Bover, Marc Argemí, Oriol Amat, Xavier Ferràs, Aida Jurado, Josep Francesc Valls, David Blay, David Rodríguez, Roger Vinton, David Garrofé, Toni Rodríguez, Xavier Marcet, Els Milanesos, Lourdes López..., ells han sigut més fidels que nosaltres. Ara, però, tots tornem a ser Nosaltres.
Continuem creient que el més important és explicar històries, analitzar fets i escoltar els experts
L’Elena Busquets, la Gemma Fontseca, la Marta Escobar, l’Aleix Ramírez, el Quique Martín i el Josep Maria Casas, juntament amb l’editor, vetllarem perquè no deixem de ser nosaltres.
“Quan l’equip se sent còmode, es diverteix, fa pinya, això es plasma de pressa en els resultats i es converteix en orgull de pertinença”. És un nou punt, escrit per la redacció, que s’incorpora al Manifest.
I per no deixar de ser el que sempre hem sigut, aquest equip ha assumit un repte més: innovar amb noves seccions, formats i obertures que ens apropin a altres àmbits de l’economia i de l’empresa. Aquests canvis, aquestes innovacions, les anirem introduint poc a poc perquè vagin calant en el diari i en els lectors. En les properes setmanes formaran part de VIA Empresa.
L’equip.
I dos apunts finals:
No busquem audiència; busquem lectors.
I nosaltres, vol dir el contrari del jo. I VIA Empresa és NOSALTRES i VOSALTRES.