La ciutat més turística del país disposa només de cinc diumenges d'obertura comercial: tres al mes de maig i dos més a l'octubre.
El turisme de la ciutat no és només de vacances, està vinculat també a negocis, congressos, fires, cultura, gastronomia, medicina, etc. El seu element transversal és el turisme de compres. El shopping es nodreix de totes les variants del turisme. Per això el turisme és tan important en l'activitat comercial de Barcelona. A més, la ciutat té el privilegi d'haver sabut conjugar l'oferta comercial dins de la trama urbana perfectament integrada amb l'arquitectura, l'urbanisme, la gastronomia, els museus... Això ho fa encara més atractiu.
Consistori, comerciants i ciutadans tenim un gran repte per endavant: mantenir la identitat comercial que fa de Barcelona una ciutat diferent des del punt de vista de shopping. Barcelona és el bressol i referència pel que fa al shopping 'assequible'. De la nostra ciutat han nascut moltes marques que ara tenen gran projecció nacional i internacional. Per tant, hem de creure en la capacitat competitiva del nostre comerç i hem de confiar que el comerç local, per la seva singularitat, pot tenir vocació de creixement per competir amb altres formats i alhora ser l'element diferenciador pels turistes que ens visiten en contraposició amb l'estandardització que ens ofereixen les cadenes globals.
"La ciutat més turística del país disposa només de cinc diumenges d'obertura comercial"
Per sort, cada cop són més els comerços locals que descobreixen l'oportunitat que significa captar les divises que ens arriben del turisme, principalment perquè aquestes compres són sempre físiques, mai online. En una situació de recuperació del consum lenta, no podem deixar perdre oportunitats de vendes pel fet de tenir una mesura tan restrictiva. A més, l'actual calendari d'obertura en festius al maig i a l'octubre obliga a intensificar la inversió en promoció per informar sobre quan estan oberts els comerços i quan no, mentre que si s'apliqués una continuïtat, es produiria més coherència i també millors resultats.
Tots hauríem de percebre les bondats del turisme de compres, així com també la possibilitat de fer extensiva aquesta realitat a altres eixos comercials de la ciutat amb potencialitat turística com Els Encants, Glòries, Gaixample, Gaudí, Sant Antoni, Poble Nou, Diagonal o Gran Via, per citar-ne alguns.
"Barcelona és el bressol i referència pel que fa al shopping assequible"
L'oferta comercial de la ciutat en el seu conjunt contempla un gran nombre d'establiments locals, de proximitat, singulars, oferta made in Barcelona capaç d'oferir experiències de compra diferents i allunyades de l'estandardització i la globalització. Cal que els esforços de promoció vagin en aquesta línia, a fi de democratitzar al màxim els beneficis del turisme de compres, especialment en indrets on fins ara no ho han experimentat. Només així podrem fer entendre la necessitat de tenir un calendari de diumenges d'obertura molt més extens, que ens beneficiï a tots i sigui una oportunitat pel sector comercial.