Si no saps on vas (i no hi camines), no creixeràs

"Alícia: Si us plau, quin camí he de seguir des d'aquí? El gat de Cheshire: això depèn molt d'on vulgueu arribar. Alícia: No m'importa gaire on. El gat de Cheshire: Llavors, no importa gaire el camí que triïs". — Alícia al País de les Meravelles, de Lewis Carroll.

Empresaris que em demanen ajut per créixer n'hi ha molts. Empresaris que sàpiguen on volen anar, no tants. La resposta a "què vols aconseguir amb l'empresa?" hauria de ser clara i directa, no difusa i llarga. Quan veig un empresari que divaga, sempre penso que, o bé no ho sap, o bé el que desitja està mal vist socialment i vol justificar-ho en excés (per exemple, "vull més diners" o "vull vendre'm l'empresa"). Podríem dir que tenir clar el camí és una condició necessària però no suficient per al creixement.

"Podríem dir que tenir clar el camí és una condició necessària però no suficient per al creixement"

Cal prendre decisions, i passar a l'acció amb aquestes. Per exemple, Kodak, la famosa empresa de fotografia va ser líder en el seu sector durant dècades, però a finals dels anys 90 i principis dels 2000, es va trobar a la deriva, ja que, tot i tenir una clara direcció cap al mercat de la fotografia, la seva indecisió respecte a la transició cap a la fotografia digital la va portar a perdre la seva posició dominant. Mentre altres empreses innovaven i s'adaptaven als nous temps, Kodak es va quedar atrapada en la seva visió tradicional del negoci, sense prendre decisions clares cap al futur. Aquest exemple il·lustra com la falta de decisió poden portar fins i tot a les empreses més grans a perdre el rumb i, finalment, el mercat.

Més info: El futur client-empresa: reduïm la distància social

I això em va dur, fa uns anys, a crear la matriu de l'acció (a sota), on la negreta de cada quadrant expressa la situació en què ens trobem, i la lletra cursiva de sota la prioritat en la qual ens hauríem de centrar, en funció de si tenim o no una direcció clara, o si prenem o no decisions al respecte:

  Direcció difusa Direcció clara
Decidit

Fent tombs

Objectius

En ruta

Control

Indecís

A la deriva

Lideratge

Ancorat

Alternatives

Matriu de l'acció de l'Oriol López 2024

Hi ha quatre quadrants:

  • Si combines una direcció difusa amb indecisió, et trobaràs a la deriva. No prens decisions perquè no saps on vols anar, o no saps on vols anar perquè no t'arrisques a un objectiu. 
     
  • Si, per contra, tens una direcció clara, però segueixes indecís, llavors has de centrar-te a analitzar les diferents alternatives que tens al davant, de manera objectiva, per triar-ne les millors, i posar-te a treballar.
     
  • En tercer lloc, prendre decisions sense direcció et durà, ben segur a perdre't. Cal que aturis el joc, i pensis en els objectius i l'estratègia de l'empresa.
     
  • Per últim, amb una direcció clara i decisions que la sustentin sempre estaràs en marxa i en ruta cap als teus objectius. Cal que no perdis el camí i, per tant, centris els esforços en el control.
     

"Saber on vols anar, i prendre decisions al respecte, et permet tenir més clares les pròximes passes"

Com pots comprovar, saber on vols anar, i prendre decisions al respecte, et permet tenir més clares les pròximes passes, no perdent-te en discussions etèries que ens fan malbaratar el temps i els recursos de l'empresa. De la mateixa manera, un cop sabem on anem, no em serveix que em diguis vull més diners. La pregunta és "què faràs per aconseguir-los?" De la mateixa manera, que desitgis retirar-te no em diu res si no tens un pla per fer-ho de manera profitosa per a tu i pel negoci.

La direcció i la decisió van lligades, i només entenent-ho, i actuant-hi en conseqüència, podem fer-ho funcionar. I tu, en quin quadrant ets? Què hauries d'estar fent ara mateix?

Més informació
Menys marcar objectius i més treballar
Que el creixement no et prengui la llibertat
Kodak, el monopoli innovador que va ignorar la innovació
Avui et destaquem
El més llegit